روانشناسی

اثرات موسیقی بر بدن

تحقیقات انجام شده در اثرات موسیقی بر بدن

طبق تحقیقات در زمینه اثرات موسیقی بر بدن متوجه شده اند که موسیقی می‎تواند روی واکنش های بدن تاثیر گذار باشد و باعث بروز برانگیختگی احساسی شود. موسیقی یک ابزار قوی است که می‎تواند هیجانات روحی و احساسات را کنترل کند. تحقیقات موسیقی شناسان نشان داده است که ۳۰ دقیقه گوش دادن به موسیقی کلاسیک و آرام، معادل آرامشی است که از یک قرص آرام بخش حاصل می‌شود.

اگر انتخاب موسیقی صحیح باشد، می‌تواند تحمل دردی که  می‌کشیم را افزایش دهد و بر میزان استرس ما و بر پاسخ‌های سیستم بدن، تاثیرگذار باشند. موسیقی مستقیما به بهبود خلق و خوی و وضعیت احساسی فرد می‎انجامد و به افزایش قدرت عملکرد مغز منجر می‌شود.

این موسيقی آرامش بخش

از روزی كه انسان به آواز آهنگين يك پرنده گوش داد، نقش موسيقی و تاثير قابل ملاحظه‎  آن به رسميت شناخته شد. لحظه‎ای چشمانتان را ببنديد و به ترانه‎ی مورد علاقه ‎تان فكر كنيد. بگذاريد صدای موسيقی در ذهنتان طنين ‎اندازد. آگاهانه به آن توجه كنيد و احساس كنيد كه بدن شما چگونه نسبت به آن واكنش نشان می‎دهد. بدون ترديد، تحريك شنوايی ناشی از موسيقی، می‎تواند بر حالات جسمانی و احساسی ما تاثير بگذارد.

موسيقی،  توانايی انگيزه ‎بخشی دارد. قرن‎های متمادی از صدای موسيقی به شكل طبل و كوس برای پيش بردن جنگ‎ها و پيروز شدن در آن‎ها استفاده شده است. به تازگی نيز در مسابقات ورزشی، برای رسيدن به پيروزی، از موسيقی استفاده می‎شود. اما موسيقی به همين اندازه می‎تواند آرامش ‎بخش و مسكن نيز باشد.

تغییر در حس و حال 

به ياد صداهایی بيفتيد كه از آن‎ها برای خواباندن کودکان استفاده می‎شود. از اين رو می‎توان گفت كه موسيقی، به روش‎های گوناگون، بر احوال ما تاثير می‎گذارد و در آرام شدن نيز می‎تواند موثر باشد. درست است كه قرن‎هاست ما از اين امر آگاهی داریم، اما در روزگار ما و به شكل علمی، خاصيت التيام بخشی موسيقی به اثبات رسيده است.

اثرات موسیقی بر بدن

اثرات موسیقی بر بدن: موسیقی درمانی

در زمينه‎ی موسيقی درمانی، دو مكتب فكری متفاوت هست. در مكتب فكری نخست، صدای آواز و موسيقی می‎تواند تاثيرات التيام بخشی داشته باشد. در اين مكتب فكری، موسيقی درمانی برای تغييرات احساسی يا بهبود جسمانی در بيمار است.

در مكتب دوم به تاثيرات آرام بخش موسيقی اشاره می‎شود. با توجه به این، موسيقي درماني را می‎توان توانايی تجربه كردن حالتی تغيير يافته از برانگيختگی جسمانی و روحی، به كمك نواها، ضرب‎آهنگ‎ها و لحن‎های برآمده از سازهای موسيقی تعريف کردن. در اين مقاله، بيشتر به اين جنبه‎ از موسيقی درمانی اشاره كرده ‎‎ايم.

موسیقی و کاهش استرس

امروز موسيقی ‎درمانی هواداران بسیاری دارد. در يک بررسی كه در سال 1991 انجام شد، 75 درصد كسانی كه از آن ها پرسیده شده، گوش دادن به موسيقی را گامی برای كاستن از استرس (اضطراب) بيان كردند. حال آن كه موسيقی درمانی، روشی مناسب برای افزايش آرامش است و از توانايی يک اقدام مقابله ‎ای نيز برخوردار است.

شنیدن برخی انواع موسيقی، به قدرت پذيرندگی ذهن می‎‎افزايد. افزون بر این، موسيقی بر افزایش خلاقيت اشخاص می‎انجامد و تصورات ذهنی را تقويت می‎كند.

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با اثرات موسیقی بر بدن و تاثیرات آن در زندگی آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا