روانشناسی

استرس و روش‌های کاهش آن

تعریف استرس در روانشناسی

استرس در روانشناسی به معنای فشار و نیرو است(هرگونه محرکی که در شخص تنش ایجاد کند). یک فشار روانی و احساسی که انسان را بهم میریزد، زمانی پدید می‎آید که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم. دلایل به وجود آمدن آن در افراد متفاوت است، روان شناسان واکنش بدن به تنش ایجاد شده را تنیدگی نام‎گذاری کرده اند. روان شناسان معتقدند با نوشتن مسائل استرس‌زا روی کاغذ، می‌توان به درمان آن پرداخت. در ادامه به راه های کنترل استرس و تنش میپردازیم.

 راه های کاهش استرس

  • ورزش کنید
  •  موسیقی ملایم و ترجیحا بی کلام گوش کنید
  •  دمنوش بنوشید ( ترجیحا چای سبز)
  • پیاده روی کنید
  • بنویسید (احساسات خود را روی کاغذ جاری کنید)
  •  بخندید ( خنده نشانه شادی درونی است)
  •  به کسی که دوستش دارید زنگ بزنید
  • نفس عمیق بکشید (بسیار موثر بوده و در بهبود شرایط روانی شگفت انگیز است)
  • یک رایحه را بو کنید ( زیبایی و بوی گل های تازه آرام بخش هستند، در محیط کار یا منزل داشته باشید)

 

انجام کارهای بالا برای همه الزامی ست چون داشتن استرس بیماری های بسیار زیادی را به وجود می‎‌آورد.

استرس

پیامدهای خطرناک آن

  • زخم دهان
  • تورم گلو
  • سرماخوردگی
  • انفولانزا
  • ناراحتی گوارشی
  • تهوع
  • اسهال
  • کم شدن اشتها
  • سوزش معده
  • ورم معده
  • اختلال روده
  • یبوست
  • درد مفاصل
  • درد عظلات پشت و شانه و بازو
  • روماتیسم
  • درد ناحیه قلب
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • فشار خون بالا
  • سکته قلبی
  • اسم
  • سرفه
  • حساسیت پوستی و اگزما
  • ریزش مو
  • اختلالات پوستی
  • تکرر ادرار
  • اختلالات قاعدگی
  • ناتوانی جنسی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • وسواس
  • تیروئید
  • قند خون
  • رسوب چربی

به صورت کلی استرس داشتن به صورت معمولی موردی ندارد اما بیش از حد بسیار خطرناک است و باید سریعا برای درمان آن اقدام شود .

 

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با استرس و نحوه مدیریت آن آشنا سازیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامتی و روانشناسی اطلاعات بیشتری به دست بیارید مجله بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

‫19 نظرها

  1. برای کاهش استرس چندتا راهکار ساده داریم
    ۱ موسیقی ملایم و بی کلام گوش کنید.
    ۲ دمنوش بنوشید چای سبز عالیه
    ۳ هروز پیاده روی کنید.
    ۴ روی کاغذ بنویسید از احساساتتون و اتفاقاتی که براتون میفته
    ۵ یک رایحه را بو کنید تو محیط کار یا حیاط و منزلتون گل نگهدارید زیبایی و بوی گل‌های تازه آرامبخش هستند.
    ۶ بخندید، خنده نشانه شادی درونی است و با استرس تعارض داره
    ۷ نفس عمیق بکشید تو کاهش استرس و بهبود شرایط روانی شگفت انگیز عمل میکنه.
    ۸ به کسی که دوستش دارید زنگ بزنید.

  2. بله بنده هم با نظر شما موافق هستم افزایش اعتماد به نفس خیلی از مشکلات رو میتونه حل کنه

  3. از نظر من افزایش اعتماد به نفس هم موجب کاهش استرس می شود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا