تغذیه

خواص ماکارونی و اندازه مصرف و عوارض ندانسته آن

خواص ماکارونی و عوارض ناشناخته آن

امروز می‎خواهیم مطالبی درباره خواص و عوارض ماکارونی که یکی از غذاهای پرطرفدار می‎باشد را با هم مرور می‎کنیم. این غذای خوشمزه که به روش‎های مختلف با انواع سس‎ها و سالادها پخت می‎شود نکات زیادی دارد. غذایی که پخت آن نسبتا ساده و سریع می‎باشد و قبلا جزو غذاهای اورژانسی بود.

ترکیبات ماکارونی

این ماده غذایی بر پایه غلات و عموما گندم می‎باشد و سرشار از کربوهیدرات است. ماکارونی که تشکیل شده از کربوهیدرات‎های پیچیده است، یکی از تامین کننده‎های خوب انرژی می‎باشد. در گذشته ماکارونی را یک غذای چاق کننده می‎دانستند. شاید مواد موجود در آن باعث آرامش روحی روانی ‎شود اما اکنون هم ذر سلامت آن تردید وجود دارد.

خواص ماکارونی و نکات مصرف

  • انتخاب ماکارونی: برای انتخاب نوع ماکارونی سعی کنید از نمونه‎هایی که با ویتامین‎ها غنی شده‎اند استفاده نمایید. ماکارونی‎های قهوه‎ای بخاطر دارا بودن سبوس بیشتر، علاوه بر ویتامین‎های گروه B از مزایای زیادی برخوردارند.
  • هورمون سروتونین: سطح این هورمون که یکی از آرام بخش‎هاست با خوردن ماکارونی افزایش می‎یابد. البته درکل مصرف زیاد آن به علت کالری زیاد، می‎تواند مضر باشد.
  • فلفل: با افزودن فلفل در سس ماکارونی هم طعم غذای‎تان بهتر می‎شود و هم سوخت و ساز بدنتان افزایش پیدا می‎کند. البته میزان مصرف آن باید کنترل شود.
  • کاهش وزن: از آنجا که در ماکارونی الیاف زیادی وجود دارد می‎تواند جلوی اشتهای کاذب را بگیرد. می‎توان گفت احتمالا استفاده از آن به میزان کنترل شده در رژیم‎ غذایی و کاهش وزن کاربرد دارد.
  • سبزیجات مفید: در تهیه آن بهتر است از سبزیجاتی مثل جعفری و نعناع بهره ببرید. خوب است قبل از خوردن ماکارونی، سالادی از سبزیجات حاوی کلم بروکلی، کاهو و… میل شود.
  • کنترل کالری: اگر می‎خواهید کالری این غذا را کنترل کنید در ظرف آبی که برای آن می‎جوشانید کمی نمک بریزید و از روغن هم استفاده نکنید.

ماکارونی

فواید ماکارونی

  • آهن: نمونه‎هایی ماکارونی غنی که دارای آهن باشند، برای خانم‎ها و نوجوانان بسیار مفید است. همچنین برای افرادی که گردش خون ضعیف دارند یا دچار کم خونی هستند، بسیار مناسب است.
  • گوشت: می‎توانید در کنار این غذا از گوشت‎ گوسفندی و مرغ هم استفاده کنید. پروتئین موجود در گوشت مکمل خوبی برای این غذا می‎باشد.
  • لیمو: خیلی بهتر می‎شود تا در کنار گوشت، از لیمو استفاده کنید تا جذب آهن را افزایش دهد.
  • سویا: حتی می‎توانید از سویا به جای گوشت یا در کنار آن اسفاده کنید. مصرف سویا در کنار گوشت باعث افزایش جذب آهن و روی می‎شود.

مضرات ماکارونی

  • کرم و خامه: خوب است در تهیه ماکارونی از کرم، خامه و کره استفاده نکنید.
  • پنیر: تا میتوانید از پنیر و مخصوصا” پنیر‎های چرب را با ماکارونی همراه نکنید.
  • آرد ماکارونی: به آردی که ماکارونی از آن تشکیل ‎شده توجه داشته باشید. زیرا گاهی از حبوبات هم ماکارونی تهیه می‎کنند. جذب مواد مغذی در این ماکارونی‎ها به سختی انجام می‎شود.
  • روغن کم: سعی کنید تا می‎توانید از مقدار روغن کمتری استفاده کنید. روغن زیاد کالری غذا را افزایش داده و مشکلات گوارشی ایجاد می‎کند.

خطر دم کردن در پخت ماکارونی

ماکارونی در فرآیند پخت دستخوش تغییرات زیادی می‎شود. به تدریج هم افزودنی‎هایی به آرد آن اضافه شده که شامل برخی ویتامین‎ها و مواد مغذی و همچنین مواد مضر می‎باشد. در مقوله پخت ماکارونی، دم کردن ماکارونی باعث افزایش قند خون می‎شود و توصیه نمی‎شود، در مقابل می‎توانید آن را آبکش کنید.
در پایان باید بدانید ماکارونی به دلیل افزودنی‎های موجود در فرآیند تولید، دارای ارزش غذایی و بیولوژیکی بالایی است. یکی از دلایل آن هم تامین اسیدهای آمینه ضروری می‎باشد. پس شما می‎توان با رعایت مقدار مصرف و نحوه آن، از این غذا در رژیم غذایی خود بهره ببرید. در ادامه می‎توانید اطلاعات خود را درباره تغذیه صحیح بالا ببرید.

در این مطلب قصد داشتیم شما را با خواص ماکارونی و برخی از عوارض آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب نیاز علمی شما را رفع کرده باشد، همچنین اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا