تغذیه

خواص ماکارونی و اندازه مصرف و عوارض ندانسته آن

خواص ماکارونی و عوارض ناشناخته آن

امروز می‎خواهیم مطالبی درباره خواص و عوارض ماکارونی که یکی از غذاهای پرطرفدار می‎باشد را با هم مرور می‎کنیم. این غذای خوشمزه که به روش‎های مختلف با انواع سس‎ها و سالادها پخت می‎شود نکات زیادی دارد. غذایی که پخت آن نسبتا ساده و سریع می‎باشد و قبلا جزو غذاهای اورژانسی بود.

ترکیبات ماکارونی

این ماده غذایی بر پایه غلات و عموما گندم می‎باشد و سرشار از کربوهیدرات است. ماکارونی که تشکیل شده از کربوهیدرات‎های پیچیده است، یکی از تامین کننده‎های خوب انرژی می‎باشد. در گذشته ماکارونی را یک غذای چاق کننده می‎دانستند. شاید مواد موجود در آن باعث آرامش روحی روانی ‎شود اما اکنون هم ذر سلامت آن تردید وجود دارد.

خواص ماکارونی و نکات مصرف

  • انتخاب ماکارونی: برای انتخاب نوع ماکارونی سعی کنید از نمونه‎هایی که با ویتامین‎ها غنی شده‎اند استفاده نمایید. ماکارونی‎های قهوه‎ای بخاطر دارا بودن سبوس بیشتر، علاوه بر ویتامین‎های گروه B از مزایای زیادی برخوردارند.
  • هورمون سروتونین: سطح این هورمون که یکی از آرام بخش‎هاست با خوردن ماکارونی افزایش می‎یابد. البته درکل مصرف زیاد آن به علت کالری زیاد، می‎تواند مضر باشد.
  • فلفل: با افزودن فلفل در سس ماکارونی هم طعم غذای‎تان بهتر می‎شود و هم سوخت و ساز بدنتان افزایش پیدا می‎کند. البته میزان مصرف آن باید کنترل شود.
  • کاهش وزن: از آنجا که در ماکارونی الیاف زیادی وجود دارد می‎تواند جلوی اشتهای کاذب را بگیرد. می‎توان گفت احتمالا استفاده از آن به میزان کنترل شده در رژیم‎ غذایی و کاهش وزن کاربرد دارد.
  • سبزیجات مفید: در تهیه آن بهتر است از سبزیجاتی مثل جعفری و نعناع بهره ببرید. خوب است قبل از خوردن ماکارونی، سالادی از سبزیجات حاوی کلم بروکلی، کاهو و… میل شود.
  • کنترل کالری: اگر می‎خواهید کالری این غذا را کنترل کنید در ظرف آبی که برای آن می‎جوشانید کمی نمک بریزید و از روغن هم استفاده نکنید.

ماکارونی

فواید ماکارونی

  • آهن: نمونه‎هایی ماکارونی غنی که دارای آهن باشند، برای خانم‎ها و نوجوانان بسیار مفید است. همچنین برای افرادی که گردش خون ضعیف دارند یا دچار کم خونی هستند، بسیار مناسب است.
  • گوشت: می‎توانید در کنار این غذا از گوشت‎ گوسفندی و مرغ هم استفاده کنید. پروتئین موجود در گوشت مکمل خوبی برای این غذا می‎باشد.
  • لیمو: خیلی بهتر می‎شود تا در کنار گوشت، از لیمو استفاده کنید تا جذب آهن را افزایش دهد.
  • سویا: حتی می‎توانید از سویا به جای گوشت یا در کنار آن اسفاده کنید. مصرف سویا در کنار گوشت باعث افزایش جذب آهن و روی می‎شود.

مضرات ماکارونی

  • کرم و خامه: خوب است در تهیه ماکارونی از کرم، خامه و کره استفاده نکنید.
  • پنیر: تا میتوانید از پنیر و مخصوصا” پنیر‎های چرب را با ماکارونی همراه نکنید.
  • آرد ماکارونی: به آردی که ماکارونی از آن تشکیل ‎شده توجه داشته باشید. زیرا گاهی از حبوبات هم ماکارونی تهیه می‎کنند. جذب مواد مغذی در این ماکارونی‎ها به سختی انجام می‎شود.
  • روغن کم: سعی کنید تا می‎توانید از مقدار روغن کمتری استفاده کنید. روغن زیاد کالری غذا را افزایش داده و مشکلات گوارشی ایجاد می‎کند.

خطر دم کردن در پخت ماکارونی

ماکارونی در فرآیند پخت دستخوش تغییرات زیادی می‎شود. به تدریج هم افزودنی‎هایی به آرد آن اضافه شده که شامل برخی ویتامین‎ها و مواد مغذی و همچنین مواد مضر می‎باشد. در مقوله پخت ماکارونی، دم کردن ماکارونی باعث افزایش قند خون می‎شود و توصیه نمی‎شود، در مقابل می‎توانید آن را آبکش کنید.
در پایان باید بدانید ماکارونی به دلیل افزودنی‎های موجود در فرآیند تولید، دارای ارزش غذایی و بیولوژیکی بالایی است. یکی از دلایل آن هم تامین اسیدهای آمینه ضروری می‎باشد. پس شما می‎توان با رعایت مقدار مصرف و نحوه آن، از این غذا در رژیم غذایی خود بهره ببرید. در ادامه می‎توانید اطلاعات خود را درباره تغذیه صحیح بالا ببرید.

در این مطلب قصد داشتیم شما را با خواص ماکارونی و برخی از عوارض آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب نیاز علمی شما را رفع کرده باشد، همچنین اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن