خوب گوش دادن مهارت کلیدی
“خوب گوش دادن” مهارتی است که شاید همه از آن بهره مند نباشند و آن را با “شنیدن” اشتباه بگیرند. همه موجودات حس شنوایی دارند، اما بخش اندکی خوب گوش دادن را بلدند. گوش دادن به امکان “دریافت و درک درست عناصر پیامهای ارتباطی” گفته میشود که ما را در بهبود روابط اجتماعی، احساسی و خانوادگی یاری میدهد.
اگر علاقمند هستید در مورد توانایی های بدن خود بیشتر بدانید مقاله آیا از قدرت خود خبر دارید؟ | بدن آگاهی بخش اول را مطالعه کنید.
مهارت خوب گوش دادن
- از حافظه بصری خود برای گوش دادن استفاده کنید. به طور مثال شخصی به شما میگوید “دیروز به رستوران ایگرگ در خیابان ایکس رفتم و برای خانواده کباب گرفتم. ” شما این امکان را دارید، خیلی راحت شخص را در آن محل، رستوران و سفارش غذا را (در صورتی که آنجا را بشناسید) تصور کنید.
- اجزا مهم و نمای کلی پیام را به یاد داشته باشید. بدانید هرکدام از کلمات شخص میتواند به نشانههای اصلی در ذهن تبدیل شود و جزییات پیام، زیر مجموعه هر کدام از آن نشانههای کلی قرار بگیرد.
- در مغزتان یک کتابخانه ذهنی تصور کنید که جای غذا، در هر بخش نشانههای اصلی پیام به همراه اجزا و مثالها وجود دارد.
- پس از اتمام صحبتها، با توجه به بخشهای ذهنی، از سمت کلیات به جزییات، یک نتیجه کلی و ساده بگیرید.
- در آخر، از صحبتهای شخص، نتیجه یا برداشتی برای او بیان کنید تا وی بداند که به صحبتهایش گوش دادهاید.
با دقت گوش دهید؛ یعنی ذهن و انرژی خود را به درک پیامها منطف کنید.
هنگام گوش کردن برای پاسخ دادن آماده نشوید
افراد گمان میکنند اگر در گفت و گو، مذاکرات، جلسات یا هرگونه ارتباط برقرار کردن با دیگران پس از اتمام صحبت آنها سکوت کنند، کمی درباره ی شنیدهها فکر کنند و سپس جواب دهند، فرد ضعیفی محسوب میشوند. در حالی که این گونه نیست چون:
- وقتی بعد از صحبت طرف مقابل، کمی بیندیشیم و سپس صحبت کنیم، او احساس میکند که گفتههایش برایمان مهم بوده و ما روی حرف او فکر کردهایم.
- عموما پس از پایان گفتگو، کسی به یاد نمیسپارد که بعد از صحبتهایش، چقدر مکث کردهایم تا جواب دهیم. بلکه تنها پاسخ ماست که در ذهن او باقی میماند.
سوال پرسیدن، بخش مهم این مهارت
بخشی از مهارت گوش دادن، مهارت سوال پرسیدن است. درست سوال پرسیدن، این اطمینان را به شخص میدهد که به حرفهایش گوش دادهاید، همچنین باعث برداشت صحیح تر، تمرکز و دقت بیشتر میشود.
به یاد داشته باشید “زمانی” که شخص برای پاسخ دادن به پرسش شما صرف میکند، عملا برای شماست. عموما با پرسش چند کلمه سوالی که دقیق و هوشمندانه باشد، میتوان چندین برابر آن سوال پاسخ بگیرید. پس به زمانی که در اختیار بقیه قرار میدهید تا به سوالات شما جواب دهند، حس بدی نداشته باشید.
یادداشت برداری در جلسات
علاوه بر با دقت گوش دادن در جلسات، کلاسها و…، یادداشت برداری مفید هم میتواند اثربخش باشد. از این رو، عموما یادداشت برداری را هم جزو یکی از تکنیکهای گوش دادن موثر میشناسند. همچنین دو نکتهی مهم وجود دارد که بهتر است به آن دقت کنیم:
- یادداشت برداری، یک نکته دارد. گاهی یادداشت برداری شبیه به نوشتن مشق میشود. چنین شرایطی موجب شکل دیگری از بیتوجهی میشود و باعث کاهش کیفیت نشست میشود.
- نکتهی دیگر این است که یادداشت برداری فقط برای به یاد سپردن مطالب نیست. گاهی یادداشت برداری برای این است که به طرف مقابل نشان دهیم که حرفهایش برایمان مهم است. به همین دلیل، برخی اوقات لازم است در نشستها یادداشت برداری کنید، تا در طرف مقابل حس بهتری ایجاد شود.
همچنین میتوانید مقاله قانون 15 دقیقه در روانشناسی را مطالعه کنید تا روابط خود را بهتر کنترل کنید.
در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با راه های مهارت خوب گوش دادن آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.
3 نظرها