روانشناسی

درمان زودرنجی با چند روش ساده

راه های کنار گذاشتن و درمان زود رنجی

درمان زودرنجی در روانشناسی، با کمک مدیریت افکار و روان با شناخت بهتر از خود، می‎توان با این کار همه چیز را تغییر داد. یک فرد زودرنج از لحظات خود لذت نمی‎برد و احساسات منفی دارد و حتی اگر تظاهر به شادی هم کند هم واقعا خوشحال نیست. در ادامه راه‎های کنترل خود و مدیریت اوضاع را، برای مواقع لازم مرور خواهیم کرد تا حس زودرنجی را از بین ببریم.

⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣منبع ناراحتی کجاست؟

بهترین راه کاهش زودرنجی، یافتن دلیل ناراحتی و آگاهی از تاثیر عملکرد آن روی شما است. باید بدانید اولین بار چه زمانی این مسئله شما را ناراحت و آزرده کرده است و فکر کنید برای از بین بردن دلیل ناراحتی خود باید چه کار بکنید. کشف منبع ناراحتی در از بین بردن ناراحتی تاثیر چشم گیری دارد. اگر دلیل ناراحتی را پیدا کنید همه‌ چیز آسان خواهد شد.

درمان زودرنجی با کنترل مصرف کافئین

مصرف بیش از حد کافئین به صورت روزانه، منبع افزایش تحریک‌پذیری و زودرنجی برخی  افراد است، بهتر است برای کاهش زودرنجی، مصرف کافئین را کنترل و کاهش دهید. این مسئله میزان تحریک پذیری شما را کاهش داده و کمک شایانی برای مقابله با زودرنجی می‎کند.

می‎توانید از دمنوش‎ها و نوشیدنی‎های بدون کافئین استفاده کنید. استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی نیز مفید واقع می‎شود.

درمان زودرنجی ، سریع ناراحت شدن

زودرنجی از مسائل کم اهمیت

اگر دقیق و با دید باز به مسائل بنگریم، متوجه می‎شویم مسائلی که ما را ناراحت می‎کنند، آن‌قدر کم یا بی اهمیت هستند که نباید باعث ناراحتی ما شوند. برای درمان زودرنجی اگر درباره چیزی که آزارتان می‎دهد با خودتان روراست باشید، می‎بینید این‎ها مسائل کوچک هستند و دلیلی ندارد که باعث ناراحتی و آزار ما شوند.

به سادگی می‌توان دریافت که اکثر زودرنجی‎ها دلیل مهمی ندارند و به اندازه‌ی کافی باعث تحریک‌ نیستند.

داشتن برنامه برای کسب آرامش و رفع رنجش

پیدا کردن محلی برای تنها بودن و کسب آرامش، برای جلوگیری از تشنج و تحریک‌ شدن و برای دوری از رنجیدن بسیار موثر است. در واقع اگر جور دیگری موضوع را بررسی کنیم، می‎توان دریافت که زودرنجی یعنی اینکه بدن و مخصوصا ذهن‌ شما نیاز به استراحت دارد. پس به فکرتان استراحت دهید، ورزش کنید و… برای خودتان زمان و ارزش قائل باشید.

خودتان را دوست داشته باشید

مهربانی و ارزش گذاری برای خود، راه دیگری است برای کسب آرامش و کنترل احساسات. با خودتان روراست باشید، بپذیرید که زودرنج هستید. زودرنجی ویژگی و خصوصیتی ناخوشایند است که اطرافیان هم آن را نمیپسندند.

تصور کنید شخصی شما را در آغوش گرفته و شما را دوست دارد. در واقع این شخص شاید خودتان باشید، بدانید با مهربانی همه‌ چیز می‎تواند بهبود یابد. مسائل را مجددا بررسی کرده و بفهمید چه مسائلی شمارا آزار می‎دهد.

درمان زودرنجی با زاویه دید وسیع‌

معمولا زمانی که ناراحت هستیم یا حس زودرنجی پیدا می‎کنیم، آن مسئله آزاردهنده‌ واقعا آنطور که نمایان شده نیست، حتی اگر موضوعی مهم هم باشد نباید خود را مدت‎ها درگیر آن کنیم و آرامش را از خود سلب کنیم.

زمانی که چیزی شما را آزار می‎دهد، بعد از کمی تامل، به مسائلی فکر کنید که از بابت آن‎ها خوشحال و شکرگذار هستید، خانواده، شغل، سلامتی و همه‌ی چیزهای خوبی که دارید. زاویه دید و برخورد با مسائل را بیاموزید تا بدانید چطور زودرنج نباشیم.

درمان زودرنجی ، سریع ناراحت شدن

درمان زودرنجی با دفع انرژی‌های منفی

زودرنجی ناخودآگاه سبب می‌شود، با همه‌ چیز و همه‌ کس برخورد و دعوا کنیم. بهترین روش برای رفع زودرنجی، پیاده‌ روی و قدم زدن، رفتن به فضای سبز و پارک‎ها، گوش دادن به موسیقی و… است. این نوع کارها هیجان و حس قبلی را از بین می‎برند.

از دیگر راه های ضد زودرنجی، می‎توان از : خط خطی کردن کاغذ، داد زدن و مشت زدن به چیزی و… استفاده کرد. در کل انرژی منفی و حس و حالتان را عوض کنید تا از این مشکل رهایی یابید.

بهترین راه آرام شدن تنفس هوای تازه است. اکسیژن تازه به مغز کمک می‎کند در شرایط بهتری قرار گیرد. راه های دیگری نیز هست تا کسانی‌ که ورزش نمی‌کنند هم بتوانند اکسیژن تازه دریافت کنند.

همچنین می‎توانید برای تغییر شرایط روحی و بهبود روابطتان، از قانون 15 دقیقه در روانشناسی استفاده کنید.

 

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با درمان زودرنجی و چند راه برای کنترل و مدیریت خود آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامتی اطلاعات بیشتری کسب کنید، سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن