تغذیهسلامتی

رژیم غذایی در عید و انواع موادغذایی

انواع رژیم غذایی در عید نوروز

در عید نوروز هم شما می‎توانید  با مجموعه راهکارهایی در خصوص رژیم غذایی عید، رژیم بگیرید و از تعطیلات عید در کنار خانواده لذت ببرید. فقط با دانستن چند نکته ساده می‎توانید از انواع رژیم غذایی استفاده کنید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. همچنین شما می‎توانید از مقاله رژیم غذایی لاغری مناسب افراد چاق هم استفاده کنید. در دید و بازدیدهای عید برای پذیرایی از میوه‎های مختلفی استفاده می‎کنید که طرز مصرف آن‎ها بسیار مهم است.

راه کارهای کاهش وزن با رژیم غذایی در عید

  • یکی از موادی که در عید باعث چاقی می‎شود شیرینی است. که در صورت عدم کنترل، سبب چاقی و عوارض‎ها و اختلالاتی می‎شود که می‎تواند مشکل ساز شود، حتی مواد قندی و نشاسته‎ای هم می‎توانند به آسانی به چربی تبدیل شوند و در بدن ذخیره ‎شوند. ما می‎توانیم برای کاهش وزن با برنامه ریزی و محدود کردن مواد شیرینی و آجیل ها، به وزن مناسب برسیم.
  • تحرک و ورزش روزانه در عید می‎تواند به شما کمک کند خصوصا ورزش‏‎های هوازی که در کاهش وزن بسیار موثر است. اصولا برای زندگی بهتر و با نشاط تر، سه کار بسیار مفید عبارتند از کاهش وزن، آب کردن چربی شکم و چربی سوزی که در فرآیند رژیم غذایی بسیار مفید است.
  • نوشیدن آب بسیار مفید است و همه می‎دانیم که مثلا اگر نیاز بدن به انرژی 2000 کیلو کالری باشد، بدن به هشت لیوان آب نیاز دارد و از جمله فواید آب برای رژیم غذایی احساس شادابی، دفع مواد زاید بدن، بهبود وضعیت جریان خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و شادابی پوست است.

رژیم غذایی در عید

نکات تغذیه ای در عید

  • در مصرف انواع میوه‎ها دقت کنید چون در هرم راهنمای غذا و تغذیه در روز می‎توانید 2-4 واحد میوه مصرف کنید و در عید که دسترسی به میوه ها بیشتر است، باید طبق راهنمای غذایی مصرف میوه‎ها را مدیریت کنید.
  • هم چنین مصرف بیش از حد میوه‎ها باعث بی‎اشتهایی به خصوص در کودکان می‎شود و همچنین به دلیل قند‎های ساده به خصوص در افراد دیابتی باعث مشکلات زیادی می‎شود. بنابراین به کودکان 2 واحد و به افراد دیابتی مقدار کم تری با کنترل بیشتر تخصیص دهید.
  • مصرف انواع شیرینی و شکلات که در ایام عید برای تمام گروه‎های سنی به اوج خود می‎رسد. این گروه از مواد غذایی که در گروه متفرقه و در بالای هرم غذایی قرار گرفته است، حاوی کالری بالا و مواد مغذی پایین است و به همه افراد توصیه می‎شود به مقدار کم مصرف شود.
  • در خصوص مصرف آجیل ها وتخمه چون در گروه گوشت قرار دارد و سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی، مثل کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین E است که خصوصا برای میان وعده بسیار مناسب است.

بهترین میوه‎ها و نحوه نگهداری میوه‎ها برای پذیرایی عید

  • از میوه‎هایی که پوست دارند مثل مرکبات استفاده کنید و از ضد عفونی کردن آن ها مطمئن شوید. بهترین محل نگهداری سیب در یخچال است و می‏‎توانید برای نگهداری بهتر با پارچه‎ای مرطوب روی آن را بپوشانید.
  • پرتقال را هم می‎توانید همانند سیب در یخچال نگه دارید، اما می‎توان برای نگهداری بهتر آن‎ها را درون کیسه‎های توری نگه دارید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که سیب و پرتقال را، به دلیل تولید گاز اتیلن (که از میوه‎ها ساتع شده و باعث خرابی می‎شود) کنار هم نگه ندارید.
  • موز را هم از همدیگر جدا نگه دارید، چون وقتی هم زمان نرسند بهتر است موزهای رسیده و نارس در مکان‎های مختلف از یخچال گذاشت.
  • خیار را هم در جایی جدا از دیگر میوه‎ها نگه دارید تا در اثر تولید گاز اتیلن باعث خرابی نشود. حتی می‎توان برای نگهداری بهتر (برای مدت کوتاه) در فریزر هم قرار داد و بعد دوباره به یخچال بازگرداند.

بهترین راه نگهداری از میوه ها یی مانند سیب، موز، خیار و مرکبات و… این است که آن‎ها را، در مکانی خشک و خنک و به دور از رطوبت و نور آفتاب نگه دارید.

رژیم غذایی در عید

رژیم غذایی در عید بدون شیرینی ها و شکلات

برای بهره مندی از شیرینی‎ هم باید از شیرینی‎های کوچک، ترد و خوشمزه‎ای مثل شیرینی‎های گردویی، کوکی‎های مربایی، قطاب، نخودچی و… استفاده کرد. برای شکلات هم از شکلات‎های مغزدار به میزان محدود استفاده کنید. برای نگهداری از شیرینی و شکلات هم، آن را در جایی خشک و به دور از رطبوبت و نور آفتاب نگهداری کنید.

آجیل ها و خشکبار

انواع مغزها و دانه‎های گیاهی که سرشار از پروتئین و ویتامین و… هستند را می‎توان در ایام عید و حتی به عنوان میان وعده استفاده کرد. ولی باید استفاده از آن ها و انواع تخمه‎ها که دارای مواد مغذی هستند را مدیریت و به میزان لازم از خواص خوراکی آن استفاده کرد. در صورتی که مدیریت و … برای شما سخت است یا نمی‎توانید جلوی خود را بگیرید، حتما مقاله عادات‌ را کنترل کنیم را بخوانید.

انواع نوشیدنی ها در عید

برای استفاده از انواع نوشیدنی‎ها، مثل چای، قهوه و انواع شربت‎ها، بهتر است از انواع آب میوه استفاده کرد که هم طبیعی بوده و هم سرشار از ویتامین‎ها، املاح و… است. بر خلاف نوشیدنی‎های کافئین دار و نوشابه که برای سلامتی مفید نیستند می‎توان برای لذت حداکثری، از آب میوه طبیعی استفاده کرد که خودتان آن را تهیه کرده‎اید.

در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با رژیم غذایی در عید و فصل بهار آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب نیاز علمی شما را رفع کرده باشد، همچنین اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن