تغذیهسلامتی

رژیم غذایی در عید و انواع موادغذایی

انواع رژیم غذایی در عید نوروز

در عید نوروز هم شما می‎توانید  با مجموعه راهکارهایی در خصوص رژیم غذایی عید، رژیم بگیرید و از تعطیلات عید در کنار خانواده لذت ببرید. فقط با دانستن چند نکته ساده می‎توانید از انواع رژیم غذایی استفاده کنید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. همچنین شما می‎توانید از مقاله رژیم غذایی لاغری مناسب افراد چاق هم استفاده کنید. در دید و بازدیدهای عید برای پذیرایی از میوه‎های مختلفی استفاده می‎کنید که طرز مصرف آن‎ها بسیار مهم است.

راه کارهای کاهش وزن با رژیم غذایی در عید

  • یکی از موادی که در عید باعث چاقی می‎شود شیرینی است. که در صورت عدم کنترل، سبب چاقی و عوارض‎ها و اختلالاتی می‎شود که می‎تواند مشکل ساز شود، حتی مواد قندی و نشاسته‎ای هم می‎توانند به آسانی به چربی تبدیل شوند و در بدن ذخیره ‎شوند. ما می‎توانیم برای کاهش وزن با برنامه ریزی و محدود کردن مواد شیرینی و آجیل ها، به وزن مناسب برسیم.
  • تحرک و ورزش روزانه در عید می‎تواند به شما کمک کند خصوصا ورزش‏‎های هوازی که در کاهش وزن بسیار موثر است. اصولا برای زندگی بهتر و با نشاط تر، سه کار بسیار مفید عبارتند از کاهش وزن، آب کردن چربی شکم و چربی سوزی که در فرآیند رژیم غذایی بسیار مفید است.
  • نوشیدن آب بسیار مفید است و همه می‎دانیم که مثلا اگر نیاز بدن به انرژی 2000 کیلو کالری باشد، بدن به هشت لیوان آب نیاز دارد و از جمله فواید آب برای رژیم غذایی احساس شادابی، دفع مواد زاید بدن، بهبود وضعیت جریان خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و شادابی پوست است.

رژیم غذایی در عید

نکات تغذیه ای در عید

  • در مصرف انواع میوه‎ها دقت کنید چون در هرم راهنمای غذا و تغذیه در روز می‎توانید 2-4 واحد میوه مصرف کنید و در عید که دسترسی به میوه ها بیشتر است، باید طبق راهنمای غذایی مصرف میوه‎ها را مدیریت کنید.
  • هم چنین مصرف بیش از حد میوه‎ها باعث بی‎اشتهایی به خصوص در کودکان می‎شود و همچنین به دلیل قند‎های ساده به خصوص در افراد دیابتی باعث مشکلات زیادی می‎شود. بنابراین به کودکان 2 واحد و به افراد دیابتی مقدار کم تری با کنترل بیشتر تخصیص دهید.
  • مصرف انواع شیرینی و شکلات که در ایام عید برای تمام گروه‎های سنی به اوج خود می‎رسد. این گروه از مواد غذایی که در گروه متفرقه و در بالای هرم غذایی قرار گرفته است، حاوی کالری بالا و مواد مغذی پایین است و به همه افراد توصیه می‎شود به مقدار کم مصرف شود.
  • در خصوص مصرف آجیل ها وتخمه چون در گروه گوشت قرار دارد و سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی، مثل کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین E است که خصوصا برای میان وعده بسیار مناسب است.

بهترین میوه‎ها و نحوه نگهداری میوه‎ها برای پذیرایی عید

  • از میوه‎هایی که پوست دارند مثل مرکبات استفاده کنید و از ضد عفونی کردن آن ها مطمئن شوید. بهترین محل نگهداری سیب در یخچال است و می‏‎توانید برای نگهداری بهتر با پارچه‎ای مرطوب روی آن را بپوشانید.
  • پرتقال را هم می‎توانید همانند سیب در یخچال نگه دارید، اما می‎توان برای نگهداری بهتر آن‎ها را درون کیسه‎های توری نگه دارید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که سیب و پرتقال را، به دلیل تولید گاز اتیلن (که از میوه‎ها ساتع شده و باعث خرابی می‎شود) کنار هم نگه ندارید.
  • موز را هم از همدیگر جدا نگه دارید، چون وقتی هم زمان نرسند بهتر است موزهای رسیده و نارس در مکان‎های مختلف از یخچال گذاشت.
  • خیار را هم در جایی جدا از دیگر میوه‎ها نگه دارید تا در اثر تولید گاز اتیلن باعث خرابی نشود. حتی می‎توان برای نگهداری بهتر (برای مدت کوتاه) در فریزر هم قرار داد و بعد دوباره به یخچال بازگرداند.

بهترین راه نگهداری از میوه ها یی مانند سیب، موز، خیار و مرکبات و… این است که آن‎ها را، در مکانی خشک و خنک و به دور از رطوبت و نور آفتاب نگه دارید.

رژیم غذایی در عید

رژیم غذایی در عید بدون شیرینی ها و شکلات

برای بهره مندی از شیرینی‎ هم باید از شیرینی‎های کوچک، ترد و خوشمزه‎ای مثل شیرینی‎های گردویی، کوکی‎های مربایی، قطاب، نخودچی و… استفاده کرد. برای شکلات هم از شکلات‎های مغزدار به میزان محدود استفاده کنید. برای نگهداری از شیرینی و شکلات هم، آن را در جایی خشک و به دور از رطبوبت و نور آفتاب نگهداری کنید.

آجیل ها و خشکبار

انواع مغزها و دانه‎های گیاهی که سرشار از پروتئین و ویتامین و… هستند را می‎توان در ایام عید و حتی به عنوان میان وعده استفاده کرد. ولی باید استفاده از آن ها و انواع تخمه‎ها که دارای مواد مغذی هستند را مدیریت و به میزان لازم از خواص خوراکی آن استفاده کرد. در صورتی که مدیریت و … برای شما سخت است یا نمی‎توانید جلوی خود را بگیرید، حتما مقاله عادات‌ را کنترل کنیم را بخوانید.

انواع نوشیدنی ها در عید

برای استفاده از انواع نوشیدنی‎ها، مثل چای، قهوه و انواع شربت‎ها، بهتر است از انواع آب میوه استفاده کرد که هم طبیعی بوده و هم سرشار از ویتامین‎ها، املاح و… است. بر خلاف نوشیدنی‎های کافئین دار و نوشابه که برای سلامتی مفید نیستند می‎توان برای لذت حداکثری، از آب میوه طبیعی استفاده کرد که خودتان آن را تهیه کرده‎اید.

در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با رژیم غذایی در عید و فصل بهار آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب نیاز علمی شما را رفع کرده باشد، همچنین اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا