روانشناسی

چطور عادات‌ را کنترل کنیم ؟

عادات‌ خوب و بد

عادات حاصل تکرار و تمرین و یادگیری عمیق انسان هستند. ممکن است شخصی گفتار یا عملی را به صورت مکرر و روزانه تکرار کند، این کار تبدیل به عادت شده و به صورت غیر ارادی آن را انجام می دهد. در واقع اگر کاری به‌ صورت ناخودآگاه از شما سر بزند، به عادت تبدیل شده است.

همه ما عادت‌ هایی داریم ، چه خوب چه بد، عادت‌ های خوب ما را به سلامتی و رستگاری می‌ رسانند اما عادت‌ های غلط برای جسم و روح ما بسیار مضر و خطرناک هستند و فرسایش روحی را در پی دارند. در هر صورت کنترل عادات حتی نقش مهمی در آینده ما خواهد داشت.

تکرار و تمرین

اگر انسان رفتار، گفتار و یا کاری را به‌ صورتی انجام دهد که تکرار شود کم‌ کم این رفتار، گفتار و یا کار به‌ صورت ارادی و بدون هیچ مشقت و دردسری انجام خواهد شد. اگر کاری و یا رفتاری به‌ صورت ارادی و ناخودآگاه از شما سربزند بدون اینکه شما اراده‌ ای از انجام آن داشته باشید، گفته می‌ شود که این رفتار در شما به‌ صورت عادت درآمده است.

عادت ها

مهم‌ترین عادات‌ که ۲۰ سال پیرتان می‌کنند

بعضی از عادت های بد و خطرناک که باید بدانید در ادامه آمده است.

  • دیر خوابیدن
  • مالیدن چشم
  • زیاد نشستن
  • تغییر پی در پی وزن
  • عادت خوابیدن روی شکم
  • مصرف زیاد خوارکی های شیرین

چاره‌ ی ترک عادت‌ های بد

قبول کنیم که همه‌ ی عادات‌ ما خوب و سالم نیستند، اگر هر روز که از سر کار برمی‌ گردید به جای کمی ورزش و پیاده‌ روی، سیگار می‌ کشید یا وقتی جلوی تلویزیون می‌ نشینید به جای خوردن میوه و سبزیجات، هله هوله و چیپس و پفک نوش جان می‌ کنید. یا اینکه به بهانه‌ ی استرس پرخوری می‌کنید یا عصبانیت تان را سر بقیه خالی می‌کنید، بهتر است تا به دردسری جدی نیفتاده‌ اید و به سلامت تان آسیب جبران‌ ناپذیری نزده‌ اید چاره‌ ای بیندیشید.

درست و سالم زندگی کردن سخت است اما ضروری …

خوشبختانه همان‌ طور که انسان می‌تواند یاد بگیرد که کاری را انجام بدهد به همان صورت هم می‌ تواند که آن کار را انجام ندهد.

در این دانستنی سایت سلامتی ، قصد داشتیم تا شما را با عادت های بد و خوب و راه ترک عادات یا ایجاد آن آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه‎ های مجله سلامتی ، داروشناسی ، روانشناسی  ، طب سنتی و تغذیه بیشتر بدانید، مجله بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن