تربیتیروانشناسی

عادات‌ را کنترل کنیم

عادات‌ خوب و بد

عادات‌ حاصل تکرار و یادگیری عمیق انسان می‎باشند. اگر شخص گفتار و یا کاری را به‌ صورتی انجام دهد که تکرار شود، به مرور زمان به‌ صورت ارادی انجام خواهد شد و تبدیل به عادت می‎شود. در واقع اگر کاری به‌ صورت ناخودآگاه از شما سر بزند، به عادت تبدیل شده است.

همه ما عادت‌هایی داریم ، چه خوب چه بد، عادت‌های خوب ما را به سلامتی و رستگاری می‌رسانند اما عادت‌های بد برای جسم و روح ما بسیار مضر و خطرناک هستند که فرسایش را در پی دارند.

مهم‌ترین عادات‌ که ۲۰ سال پیرتان می‌کنند و بسیار خطرناک هستند

  • دیر خوابیدن
  • مالیدن چشم
  • زیاد نشستن
  • تغییر پی در پی وزن
  • عادت خوابیدن روی شکم
  • مصرف زیاد خوارکی های شیرین

 

عادات

چاره‌ی ترک عادت‌های بد

قبول کنیم که همه‌ی عادات‌ ما خوب و سالم نیستند، اگر هر روز که از سر کار برمی‌گردید به جای کمی ورزش و پیاده‌ روی، سیگار می‌کشید یا وقتی جلوی تلویزیون می‌نشینید به جای خوردن میوه و سبزیجات، هله هوله و چیپس و پفک نوش جان می‌کنید یا به بهانه‌ی استرس پرخوری می‌کنید یا عصبانیتتان را سر بقیه خالی می‌کنید، بهتر است تا به دردسری جدی نیفتاده‌اید و به سلامتتان آسیب جبران‌ ناپذیری نزده‌اید چاره‌ای بیندیشید.

 

درست و سالم زندگی کردن سخت است اما ضروری …

تکرار و تمرین

عادات‌ حاصل تکرار و یادگیری عمیق انسان می‌باشند. اگر انسان رفتار، گفتار و یا کاری را به‌ صورتی انجام دهد که تکرار شود کم‌ کم این رفتار، گفتار و یا کار به‌ صورت ارادی و بدون هیچ مشقت و دردسری انجام خواهد شد. اگر کاری و یا رفتاری به‌ صورت ارادی و ناخودآگاه از شما سربزند بدون اینکه شما اراده‌ای از انجام آن داشته باشید، گفته می‌شود که این رفتار در شما به‌ صورت عادت درآمده است.

خوشبختانه همان‌ طور که انسان می‌تواند یاد بگیرد که کاری را انجام بدهد به همان صورت هم می‌تواند که آن کار را انجام ندهد.

 

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با عادت‌های بد و خوب و نحوه ترک آن آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامتی اطلاعاتی درست کسب کنید مجله بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا