تغذیه

غذاهای مخصوص عید و فصل بهار

 ماه اول شلوغ بهار و غذاهای مخصوص عید

مزاج هر فصلی با فصل دیگر متفاوت است و تدابیر مخصوص خود را دارد، با توجه به غذاهای مخصوص عید با این مراسم ها و جشن بزرگ نوروز، باید برای تغذیه در بهار و عید نوروز نیز تدابیری اندیشیده شود. در این مقاله درخصوص پیشنهاد غذا برای عید و ویژگی‌های مزاجی بهار و… مطالب مفیدی را مرور می‌کنیم تا در فصل بهار دچار مشکل نشوید و بتوان این فصل را به خوبی پشت سر گذاشت.

تدابیر تغذیه‌ای فصل بهار از نگاه طب سنتی

فاطمه امینی، متخصص طب سنتی به سایت بدانید گفت: مزاج فصل بهار گرم و معتدل است و به سمت گرم و تَر می رود. با توجه به اینکه مزاج فصل زمستان سرد و تَر است، طبیعتا در فصول سرد سال نیاز داریم خوراکی‌ها و غذاهای گرم از جمله آجیل‌ها و خوراکی‌های گرم مصرف کنیم، از سوی دیگر در فصل زمستان میزان تعریق بدن که یکی از راه‌های دفع مواد زائد از بدن است، به شدت کاهش می یابد.

باید سعی کنیم در تهیه غذاهای فصل بهار، استفاده از گوشت را کاهش دهیم. به این دلیل که گوشت پرانرژی و بسیار گرم است و مصرف آن به منظور جلوگیری از بیماری‌هایی که در بالا ذکر شد باید به حداقل برسد. باید بیش‌تر غذاهای بهاری ترجیحا به شکل آش، سوپ (بدون گوشت) و با طعمی ترش باشد. مثل آش زرشک، آش آلو و سوپ جو، که جزو غذاهایی هستند که در فصل بهار توصیه می‌شوند مصرف کنیم.

غذاهای مخصوص عید ، غذاهای فصل بهار ، غذاهای بهار

توصیه‌های تغذیه‌ای برای عید

  1. در مصرف شیرینی و شکلات زیاد‌ه‌روی نکنیم.
  2. همراه با چای، بجای قند از 4 عدد توت خشک یا کشمش،یا یک عدد خرما استفاده کنیم.
  3. از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌ شده اجتناب کرده و مصرف سبزی و سالاد را فراموش نکنیم.
  4. از آجیل‌های کم‌نمک یا بدون‌نمک استفاده کنیم، چراکه آجیل‌ شور با داشتن مقادیر زیادی نمک، زمینه را برای فشارخون بالا فراهم می‌کند.
  5. به منظور پیشگیری از اضافه‌ وزن و چاقی، در دید و بازدیدها بجای شیرینی‌های خامه‎ای، شکلاتی، ژله‌‌ای و مربایی، که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع شیرینی‌های خشک، ساده و کوچک استفاده کنیم.
  6. میوه را جایگزین شیرینی و شکلات کنیم، به دلیل این که میوه‌ها، علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید برای سلامتی انسان، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ هستند که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و… دارند. برای انجام این کار، فقط کافی است عادات را کنترل کنیم.

پرهیز از مصرف غذاهای شور و ادویه‌جات در بهار

با توجه به اینکه فصل بهار، فصل دفع مواد زائد از بدن محسوب می‌شود، نباید افراد دچار یبوست شوند، پس باید از مصرف غذای شور و غلیظ و همچنین ادویه‌جات تند پرهیز شود. ضمن اینکه ورزش کردن در این فصل باید مورد توجه قرار گیرد و به اقتضای معتدل بودن فصل بهار، باید ورزش‌های معتدل نیز در ابتدای صبح یا نزدیک غروب انجام شود. در نظر داشته باشید انجام ورزش‎های هوازی و سخت مجاز نیست. همچنین شاید مطلب مسمومیت‎های غذایی در عید نیز بتواند برای شما مفید باشد.

توصیه‌های در باب غذاهای مخصوص عید

رعایت بهداشت فردی در فصل بهار و ایام نوروز نیز باید مدنظر قرار گیرد، مدت زمان خواب و بیداری باید کنترل شود و سیکل خواب دچار اختلال نشود. با شکم پُر مسافرت نکرد و به میزان کافی آب نوشید، از مصرف آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید، از غذاهای سرخ شده استفاده نکنید و بیشتر غذای سبک، زودهضم، آب‌پز، کبابی و تنوری مصرف نمایید. در ادامه با نکاتی درباره تغذیه در مسافرت با شماییم.

غذاهای مخصوص عید ، غذاهای فصل بهار ، غذاهای بهار

  1. در زمان سفر، غذاهایی مصرف کنیم که خودمان آن‌ها را آماده و پخته‎ایم.
  2. درطول سفر از مصرف شیر، پنیر، سرشیر، خامه پرهیز کنید.
  3. غذاهای زمان سفر باید تازه و خشک باشد و همراه با سبزی استفاده شود.
  4. استفاده از مقادیر زیادی آب بهداشتی، برای جلوگیری از یبوست توصیه می‌شود
  5. از خوردن غذاها از رستوران‌های بین راهی و تهیه آن از دستفروشان خودداری کنیم، چرا که اطمینانی از ترکیبات موجود در غذا، رعایت بهداشت، استفاده از موادغذایی تازه و… وجود ندارد.
  6. از تهیه غذاهای آبکی و سوپی و انواع خورشت‎ها در مسافرت اجتناب کنید، بدلیل اینکه باکتری‌ها در این نوع غذاها بیش‌تر وراحت‌تر رشد کرده و زودتر فاسد می‌شوند.
  7. بطور کلی مصرف انوع سس‌های چرب از جمله سس مایونز و… توصیه نمی‌شود. درصورت امکان به جای سس، از ترکیبی از آبلیمو و روغن زیتون استفاده کنید. به همین خاطر شما باید با خواص خوراکی‎ها آشنا شوید.
  8. درصورت استفاده از غذاهای آماده و رستورانی، همراه غذا حتما از ماست کم‌چرب و پاستوریزه یا لیموترش یا آبلیمو استفاده شود.

غذاهای ارزان‌ قیمت در لیست غذاهای مخصوص عید

با توجه به اینکه گوشت گران‌ شده، می‌توان سویا را جایگزین گوشت و یا با آن مخلوط کرد. حبوبات‌ هم منبع خوبی از پروتئین‌ها به شمار می‌روند و می‌توان آن‌ها را بصورت عدس‌ پلو، لوبیا پلو و… مصرف کرد، چون ترکیب برنج و حبوبات از نظر پروتئینی مانند گوشت می‎باشد. علاوه بر این، مصرف روزانه حبوبات همراه با غلات، ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن را هم تامین می‌کند، ضمن اینکه بخاطر داشتن فیبر، از اضافه وزن و چاقی نیز جلوگیری می‌کند.

قَلیان و جوشش خون چیست

با توجه به اینکه در فصل زمستان، غذاهای گرم و پرحجم زیادی مصرف کرده‎ایم و از طرفی تعریق کاهش یافته و به همین سبب مواد زائد از بدن دفع نشده‎ و بخاطر وجود مقدار زیادی انباشت مواد گرم زائد و گرمای هوا، دچار قَلیان و جوشش خون می‌شویم.

در نتیجه، قَلیان و جوشش خون، ممکن است با یکسری از بیماری‌های گرم مثل خارش گلو، خارش چشم، آبریزش بینی، ریزش اشک، جوش‌های گرم و… مواجه شویم، بنابراین باید با در نظر گرفتن تدابیری، به‌ راحتی می‌توانیم از بروز مسائل و بیماری‌هایی که ذکر کردیم  که مخصوص فصل بهار هستند، جلوگیری کنیم.

در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با غذاهای مخصوص عید و فصل بهار آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب نیاز علمی شما را رفع کرده باشد، همچنین اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن