تغذیهسلامتی

شناخت فواید روزه داری و سلامتی در ماه رمضان

تاثیر و فواید روزه داری بر سلامت بدن

در بسیاری از منابع مختلف علمی و مذهبی، تاثیر روزه گرفتن بر سلامتی اثبات شده است. فواید روزه داری در ماه رمضان علاوه بر کاهش استرس و افزایش آرامش روانی، در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش چربی خون، کنترل قند خون و… هم تاثیرگذار است. ابتدایی‎ترین تاثیر روزه، روی سیستم گوارش و سایر دستگاه‌هایی است که به گونه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند.

روزه داری و برنامه غذایی صحیح

پزشکان معتقدند در زمان روزه داری بدن چندین ساعت خالی است و در واقع استراحت می‎کند. برای همین عملکرد بدن در روزه داری بهبود می‎یابد. زمانی که افراد روزه هستند، مواد غدایی در معده وجود نداشته و اسید معده توسط صفرا خنثی می‎شود. همچنین از زخم معده هم جلوگیری می‎گردد.

به همین خاطر توصیه می‎شود هنگام روزه داری در ماه رمضان، در صرف غذا و تغذیه پرخوری نکنیم. داشتن برنامه غدایی برای ماه رمضان باعث می‎شوذ، عادات را کنترل کرده و رژیم غذایی را اصلاح کنیم. همچنین روزه داری باعث کاهش چربی خون و تنظیم بقیه چربی‎ها می‎شود. به همین خاطر باعث کاهش وزن هم می‎گردد.

فواید روزه گرفتن

از دید روانشناسی، روزه دار نباید پرخوری داشته باشد، چون در خواب اختلال ایجاد می‎شود. در این ماه به دلیل ارتباط فرازمینی، روح و نفس از تمام دل مشغولی‎ها رهایی می‎یابد و با عملکردی همانند ورزش‎ یوگا، تمرکز و آرامش را در پی دارد. جالب است بدانید، در ماه رمضان میزان خودکشی بسیار کاهش می‎یابد.

تاثیر روزه بر سلامتی ، فواید روزه داری ، مجله سلامتی

همچنین روزه داری باعث عدم مصرف افراد از مواد حلال مانند آب شده و این باعث تقویت اراده و جلوگیری از استفاده افراد، از مواد غیرحلال و مضرات می‌شود. عصبانیت‌ برخی افراد هنگام روزه داری به علت پرخوری در وعده سحری است، چون بدن را در طول روز برای جذب آب منتظر نگه می‎دارد.

روزه داری در بیماران و افراد خاص

روزه گرفتن برای بیماران دیابتی باید با مشورت پزشک انجام شود، چون روزه داری و دیابت حساسیت‎های خاصی دارند. بیماران دیابت نوع یک نیز، که وابسته به داروی انسولین هستند، به دلیل داشتن وعده‎های غذا با فاصله زمانی مشخص نباید روزه بگیرند.

خانم‎ها در ماه های اول بارداری، حتما باید با دکتر خود مشورت کنند و مراقب تغذیه خود باشند. البته در کل بیماران خاص برای روزه گرفتن باید با پزشک مربوطه مشورت کنند.

نکات و فواید روزه داری

  • شیر باعث رفع تشنگی می‌شود.
  • استفاده از میوه و سبزیجات ضروری است.
  • در ماه رمضان از غذاهایی استفاده کنید که آسان هضم شوند.
  • افراد روزه دار باید از مصرف مواد غذایی بیش از اندازه بپرهیزند.
  • استفاده از پروتئین و نشاسته باعث تامین انرژی بدن می‌شود.
  • نمک و انواع غذاهای نمک دار و شور عطش روزه دار را افزایش می‎دهد.
  • نوشیدن آب به میزان مورد نیاز برای پوست و اندام داخلی بدن ضروری است.
  • استفاده از غذاهای حاوی گوشت و قارچ پروتئین بدن را در این ماه تامین می‎کند.

 

اگر میخواهید بدانید چطور روزه بگیریم باید به تغذیه سالم و مناسب و رعایت موارد فوق توجه داشته باشید. در این مقاله دانستنی قصد داشتیم تا شما را با تاثیر روزه در سلامتی آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه مجله سلامتی و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن