تغذیهسلامتی

شناخت فواید روزه داری و سلامتی در ماه رمضان

تاثیر و فواید روزه داری بر سلامت بدن

در بسیاری از منابع مختلف علمی و مذهبی، تاثیر روزه گرفتن بر سلامتی اثبات شده است. فواید روزه داری در ماه رمضان علاوه بر کاهش استرس و افزایش آرامش روانی، در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش چربی خون، کنترل قند خون و… هم تاثیرگذار است. ابتدایی‎ترین تاثیر روزه، روی سیستم گوارش و سایر دستگاه‌هایی است که به گونه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند.

روزه داری و برنامه غذایی صحیح

پزشکان معتقدند در زمان روزه داری بدن چندین ساعت خالی است و در واقع استراحت می‎کند. برای همین عملکرد بدن در روزه داری بهبود می‎یابد. زمانی که افراد روزه هستند، مواد غدایی در معده وجود نداشته و اسید معده توسط صفرا خنثی می‎شود. همچنین از زخم معده هم جلوگیری می‎گردد.

به همین خاطر توصیه می‎شود هنگام روزه داری در ماه رمضان، در صرف غذا و تغذیه پرخوری نکنیم. داشتن برنامه غدایی برای ماه رمضان باعث می‎شوذ، عادات را کنترل کرده و رژیم غذایی را اصلاح کنیم. همچنین روزه داری باعث کاهش چربی خون و تنظیم بقیه چربی‎ها می‎شود. به همین خاطر باعث کاهش وزن هم می‎گردد.

فواید روزه گرفتن

از دید روانشناسی، روزه دار نباید پرخوری داشته باشد، چون در خواب اختلال ایجاد می‎شود. در این ماه به دلیل ارتباط فرازمینی، روح و نفس از تمام دل مشغولی‎ها رهایی می‎یابد و با عملکردی همانند ورزش‎ یوگا، تمرکز و آرامش را در پی دارد. جالب است بدانید، در ماه رمضان میزان خودکشی بسیار کاهش می‎یابد.

تاثیر روزه بر سلامتی ، فواید روزه داری ، مجله سلامتی

همچنین روزه داری باعث عدم مصرف افراد از مواد حلال مانند آب شده و این باعث تقویت اراده و جلوگیری از استفاده افراد، از مواد غیرحلال و مضرات می‌شود. عصبانیت‌ برخی افراد هنگام روزه داری به علت پرخوری در وعده سحری است، چون بدن را در طول روز برای جذب آب منتظر نگه می‎دارد.

روزه داری در بیماران و افراد خاص

روزه گرفتن برای بیماران دیابتی باید با مشورت پزشک انجام شود، چون روزه داری و دیابت حساسیت‎های خاصی دارند. بیماران دیابت نوع یک نیز، که وابسته به داروی انسولین هستند، به دلیل داشتن وعده‎های غذا با فاصله زمانی مشخص نباید روزه بگیرند.

خانم‎ها در ماه های اول بارداری، حتما باید با دکتر خود مشورت کنند و مراقب تغذیه خود باشند. البته در کل بیماران خاص برای روزه گرفتن باید با پزشک مربوطه مشورت کنند.

نکات و فواید روزه داری

  • شیر باعث رفع تشنگی می‌شود.
  • استفاده از میوه و سبزیجات ضروری است.
  • در ماه رمضان از غذاهایی استفاده کنید که آسان هضم شوند.
  • افراد روزه دار باید از مصرف مواد غذایی بیش از اندازه بپرهیزند.
  • استفاده از پروتئین و نشاسته باعث تامین انرژی بدن می‌شود.
  • نمک و انواع غذاهای نمک دار و شور عطش روزه دار را افزایش می‎دهد.
  • نوشیدن آب به میزان مورد نیاز برای پوست و اندام داخلی بدن ضروری است.
  • استفاده از غذاهای حاوی گوشت و قارچ پروتئین بدن را در این ماه تامین می‎کند.

 

اگر میخواهید بدانید چطور روزه بگیریم باید به تغذیه سالم و مناسب و رعایت موارد فوق توجه داشته باشید. در این مقاله دانستنی قصد داشتیم تا شما را با تاثیر روزه در سلامتی آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه مجله سلامتی و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا