تغذیه

میزان مجاز مصرف آجیل در ایام نوروز

در ایام نوروز چقدر مصرف آجیل مجاز است؟

معمولا همه افراد در ایام نوروز با دغدغه‌ مصرف آجیل بیش از حد و چاقی، اضافه وزن و ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و… مواجه هستند و در مصرف خوراکی‌های متنوع در این فصل تردید دارند، در این مقاله با ارائه مطالب مفید و علمی از دیدگاه طب سنتی و نوین، سعی کردیم تردیدهای شما را مرتفع کرده و به سوالاتی که در ذهن شما درخصوص مقدار مجاز مصرف آجیل‌ها وجود دارد، پاسخ دهیم.

مهنوش صاحبدل، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دراین باره به سایت بدانید گفت: دید و بازدید در عید یکی از سنت‌های دیرینه ما ایرانیان است و پذیرایی در عید از مهمانان در این ایام، با انواع آجیل‌، میوه‌، شیرینی‌ و نوشیدنی‌ انجام می‌شود. البته باید در مصرف خوراکی‌ در عید دقت شود، چون معمولا افراد ممکن است ناخواسته در مصرف آجیل، شیرینی و… زیاده‌ روی کنند و همین موضوع منجر به بروز مشکلات تغذیه‌ای و در نتیجه چاقی و اضافی وزن، دیابت و … خواهد شد.

در ایام عید مصرف خوراکی‌های چاق کننده افزایش می‌یابد. 1+4 نوع خوراکی شامل: آجیل، شیرینی‌های قنادی، تنقلاتی مثل شکلات، راحت‌الحلقوم و…، نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه یا نوشیدنی‌های با قند مصنوعی مثل آبمیوه‌های صنعتی، شربت‌های با غلظت بالا و پودری هستند که حتی‌ الامکان باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد و یا به مقدار قابل‌ توجهی میزان مصرف آن‌ها را کاهش داد، که در اینجا منظور از عدد “1” میوه‌ها هستند.

آجیل شب عید ، مصرف آجیل ، تزیین آجیل عید ، تزیین آجیل شب یلدا

جایگزین های آجیل

جایگزین‌های مناسبی برای آجیل وجود دارد که می‎توان آن‌ها را مصرف کرد، شاهدانه، برنجک، لوبیا سویا، قیصی و دیگر خشکبارها از این دسته هستند، که هم نسبت به آجیل‌ها و مغزها قیمت مناسب تری دارند، هم دارای ارزش غذایی غنی هستند و هم مضرات آجیل‌ها را ندارند، اگرچه آجیل‌ها و مغزها، حتی تخمه آفتابگردان و سایر مغزها اقلامی هستند که بدلیل داشتن مواد چرب و کالری زیاد، چاق کننده هستند و منجر به افزایش وزن در افراد می‌شوند.

هر 100 گرم آجیل، چه مقدار کالری دارد؟

هر 100 گرم آجیل، 600 کیلوکالری انرژی دارد، یعنی تقریبا معادل یک سوم انرژی که یک زن با وزن و اندام متوسط می‌تواند روزانه دریافت کند. به عبارت دیگر، اگر یک زن با ویژگی‌های مذکور در طول روز، 100 گرم آجیل مصرف نماید، باید یک وعده‌ غذایی را حذف کند. با توجه به میزان مصرف مجاز ذکر شده، اگر در ایام‌ نوروز هر نفر در هر مهمانی 100 گرم آجیل مصرف کند، چندین برابر خطر اضافه وزن افزایش می‌یابد.

100 گرم آجیل حداقل به اندازه 2  کفگیر برنج کالری دارد، که این مسئله نشان‌ دهنده این است که در ایام‌ عید و دید و بازدیدها، مراقب میزان مصرف آجیل باشیم و درصورتی که مصرف آن کنترل نشود، می‌تواند منجر به اضافه وزن و ابتلا به چربی‌ خون حتی در مدت زمان کوتاه و موقتی شود. اگر شکمو هستید و نمی‎توانید جلوی خود را بگیرید حتما مقاله عادات را کنترل کنیم را بخوانید.

از مصرف آجیل شور اجتناب کنید

با توجه به اینکه آجیل شور خوش طعم است، اما توصیه می‌کنیم هم افراد سالم و هم افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مبتلایان به فشارخون بالا، از مصرف این نوع آجیل‌ها پرهیز نمایند. چرا که مصرف این آجیل‌ها در بیماران مذکور بسیار خطرناک است و باید از مصرف انواع تخمه‎ها، پسته، بادام و هر نوعی از آجیل که شور مزه هستند اجتناب کنند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود، خرید از مراکز معتبر و مطمئن است که محصولات آن‌ها تازه و بهداشتی باشد.

آجیل شب عید ، مصرف آجیل ، تزیین آجیل عید ، تزیین آجیل شب یلدا

در خصوص مراقبت‌های تغذیه‌ای افراد دیابتی درباره آجیل هم، این افراد محدودیت مصرف آجیل ندارند، چون مشکل آن‌ها محدودیت و کنترل مصرف قند و کربوهیدرات‌ها است و آجیل‌ها منبع این مواد نیستند. این افراد باید مراقب باشند که چاق نشوند، ضمن اینکه معمولا افراد مبتلا به دیابت، چاق هستند و با مصرف بیش از حد آجیل‌ها هم دچار افزایش وزن می‌شوند، هم احتمال ابتلا به کلسترول خون نیز در آن‌ها بالا است.

نکته آخر در مورد آجیل‌ها این است که آجیل ها، مغزها و دانه‌های روغنی منبعی غنی از چربی‌های مفید هستند، اما اگر در مصرف همین چربی‌ها هم زیاده روی شود، می‌توانند سبب اضافه وزن و ابتلا به چربی خون در افراد شود و هم سلامتی افراد و خصوصا بیماران را به خطر اندازند، پس باید در مصرف آن‌ها دقت نمود و به اندازه نیاز بدن مصرف شوند.

در ایام نوروز باید 6 گروه اصلی غذایی  مصرف شود

یکی از نکات مهم که باید در عید مثل تمام ایام سال رعایت شود، استفاده از 6 گروه اصلی غذایی است، به این معنا که در این ایام در وعده‌های غذایی از نان، سبزی‌ها، میوه‌ها، گوشت، تخم‌مرغ، مغزها(آجیل‌ها)، شیر و لبنیات، باید حتما در طول روز مصرف شوند. برای مثال اگر در دید و بازدیدها، شیرینی‌ جات زیاد مصرف کردیم، نباید مصرف نان و غلات را قطع کنیم، یا اگر زیاد میوه خوردیم، نباید وعده اصلی غذا را حذف کنیم.

در ایام عید باید وعده‌های غذایی 3 وعده اصلی، خصوصا صبحانه و ناهار مصرف شود، ولی اگر مقدار مصرف شام کمتر یا حذف شود مشکلی ندارد، و این نکته را هم مد نظر داشته باشیم که همانطور که سال نو می‌شود، عادات و رفتارهای تغذیه‌ای ما نیز نو شود و عادات غلط و مضر را کنار بگذاریم تا از ابتلا به انواع بیماری‌ها خصوصا چاقی، دیابت، چربی خون و فشار خون در امان بمانیم.

آجیل شب عید ، مصرف آجیل ، تزیین آجیل عید ، تزیین آجیل شب یلدا

آداب و رسوم مصرف آجیل در ایام نوروز

مصرف آجیل‌ها در فصل بهار رواج دارد و جز آداب و رسوم روزهای عید نوروز در دید و بازدیدها به شمار می‌رود، در صورتیکه برخلاف تصورات عامه مردم، مصرف آجیل‌ها در این فصل توصیه نمی‌شود و اگر تصمیم داریم مصرف کنیم، ترجیحا از آجیل‌هایی مصرف کنیم که شور نباشد، تازه باشد و موقع مصرف به شکل مغز درآید، به این معنی که حتما با پوست سخت تهیه نماییم و از خرید آجیل‌های پاک شده و بدون پوست پرهیز کنیم.

 

 آجیل ها با پوست سخت، تازه‌ تر، مواد مفید آن‌ها ماندگارتر و عاری از آلودگی‌های میکروبی و قارچی هستند. بهترین روش برای مصرف آن‌ها در این فصل این است که آن‌ها را بعنوان یک وعده غذایی استفاده کنیم.

 

در ایام نوروز و فصل بهار مراقبت از افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود، به این دلیل که در این ایام مصرف آجیل‌ها و شیرینی‌ها در این افراد افزایش می‌یابد، ضمن اینکه از مصرف غذاهایی با انرژی کمتر، نظیر سوپ جو و ماءالشعیر طبی و تهیه و مصرف خورش ریواس نیز در این فصل توصیه می شود، و در صورتیکه تمایل به مصرف گوشت دارید، از گوشت های لطیف استفاده شود.

 

در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با مقدار مجاز مصرف آجیل ها در ایام نوروز و یلدا و راهکارهای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و ابتلا به بیماری‌ها آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب نیاز علمی شما را رفع کرده باشد، همچنین اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا