تغذیه

مقدار مصرف شیرینی و میوه در ایام عید

تفاوت مصرف شیرینی های خانگی و شیرینی‎های قنادی

مصرف شیرینی های قنادی، به دلیل استفاده از روغن جامد، شکر و آرد سفید (بدون سبوس)، بسیار خطرناک است و این شیرینی ‎ها سلامتی انسان‌ را تهدید می‌کند. این در حالی است که در گذشته مرسوم بود از شیرینی و کلوچه‌هایی که در خانه و با استفاده از روغن‌ مایع، آرد سبوس‌دار و زیره تهیه می‌شد، استفاده می‎کردند.

این شیرینی خانگی نه تنها خطری برای سلامت افراد نداشت، بلکه وجود زیره در آن با خواص خوراکی زیادی که داشت، به هضم فوری و جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می‌کرد.

مقدار مصرف شیرینی خانگی

مهنوش صاحبدل، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دراین باره به کاربران سایت بدانید توصیه کرد: در صورت امکان، پخت شیرینی در خانه انجام شود و از افزودن مواد اضافی و مضر به آن، خودداری کنیم. این کار هم از نظر اقتصادی به صرفه است، هم از انباشت مواد مختلف در معده و رفلاکس معده جلوگیری می‎کند. البته به وجود آمدن مشکلات گوارشی هم از دیگر عوارض آن است.

بهترین نوع و مقدار مصرف شیرینی 

بهترین گزینه برای مصرف شیرینی‌جات، شیرینی‌های کوچک، ریز و خشک هستند. شیرینی‌های خشک به این دلیل مناسب هستند که ماندگاری بیشتری دارند و ریز بودن آن به این دلیل است که، افراد دارای اضافه وزن مجبور نباشند با مصرف یک شیرینی بزرگ، کالری زیادی را متحمل شوند. ضمن اینکه در صورت امکان از شیرینی‌ خامه‎ای و شیرینی مربایی استفاده نکنید.

مصرف شیرینی و میوه در ایام عید

شیرینی‌های رژیمی مناسب ایام عید

باید در هنگام خرید شیرینی‌ دقت زیادی کنیم، چون انواع شیرینی‌هایی هستند که میزان قند و چربی کمتری داشته و به عنوان شیرینی‌های رژیمی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، که تهیه و مصرف آن‌ها تا حدودی در ایام عید بهتر است. هرچند لازم است در میزان مصرف آن‌ها  هم دقت کرد. ضمن اینکه مصرف شیرینی‌ها در افراد دیابتی به شدت باید کنترل شود، به اینصورت که تا حد امکان، مصرف را به صفر برسانند یا مراقب باشند به میزان خیلی کم به اندازه یک قطعه کوچک مصرف کنند.

در عید محدودیت‌های خاصی برای افراد مبتلا به فشارخون و بیماری‌های قلبی وجود ندارد، اما به دلیل وجود روغن جامد و شکر در شیرینی‌ها، بهتر است از زیاده‌ روی پرهیز کرده و به اندازه، مصرف کنند. رعایت مصرف این خوراکی‌ها و کنترل مصرف آن‌، برای افراد عادی، برای حفظ سلامتی و کنترل وزن و پیشگیری از چاقی ضروری است.

مصرف صحیح میوه در عید

مصرف میوه در تمام ایام سال، به صورت روزانه توصیه می‌شود و خوشبختانه در ایام عید نیز جزو اقلام پذیرایی است و مصرف آن نباید فراموش شود. خصوصا مناسب چاقی و اضافه وزن در خانم‎ها و آقایان است و باید در این ایام بیشتر میوه‌ مصرف شود، میوه‌ها علاوه بر اینکه برای سلامتی مهم هستند، ویتامین‌ها و فیبر مورد نیاز بدن را تامین کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون و چربی‌ خون، پیشگیری می‌کنند.

مصرف شیرینی و میوه در ایام عید

راه تشخیص و انتخاب درست میوه برای پذیرایی

برای خرید میوه لازم نیست حتما میوه‌های درشت را انتخاب کنید، چراکه میوه‌ها هرچه کوچکتر باشند، بهتر هستند و ارزش غذایی یکسانی با میوه‌های درشت دارند. برای مصرف و خرید میوه حتما نباید میوه‌های گران‌ قیمت خریداری کنیم. ضمن اینکه اگر برخی توان خرید میوه‌های درجه‌ یک را ندارند،‌ می‌توانند با همان میوه‌های ریز از مهمانان پذیرایی کنند، به این صورت که میوه‌های متفاوت به شکل قطعات کوچک خُرد کرده و به سیخ‌های چوبی بگذارند.

کنترل مصرف میوه‌ها

در حین مصرف میوه‌ها، به این نکته توجه داشته باشید که میوه‌ها چاق‌کننده هم هستند و باید مقدار مصرف میوه کنترل شود. برای مثال، یک سیب درشت یا یک پرتقال درشت تقریبا برابر یک واحد نان قدرت چاق‌کنندگی دارد، به همین دلیل نباید در مصرف میوه‌ ها زیاده‌ روی کرد. چرا که زیاده‌ روی در مصرف میوه ممکن است چاقی و ابتلا به بیماری‌ را در پی داشته باشد. همچنین بدانید این فرض اشتباه است که فرد در طول روز نان مصرف نکند ولی 10 عدد میوه مصرف کند، که همین فرض و طرز تفکر اشتباه و مصرف این تعداد میوه، چاق کننده است.

درخصوص میزان مجاز مصرف میوه در ایام عید هم، روزانه حداقل 2 عدد و حداکثر 4 عدد میوه متوسط  مجاز است. استفاده از میوه‌های خشک هم توصیه می‌شود، میو‌ه‌هایی که استقبال زیادی از آن‌ها نمی‌شود را در منزل خشک کرده و برای پذیرایی در عید استفاده کنید، چرا که  جزو خشکبار محسوب می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد. همچنین برای ایام عید و یلدا هم می‎توانید از میزان مجاز مصرف آجیل و شیرینی استفاده کنید.

در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با مقدار مصرف شیرینی  و میوه در ایام عید آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب علمی، نیاز شما را رفع کرده باشد، همچنین اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا