سلامتی

ورزش های هوازی کاربردی

شناخت ورزش های هوازی

ورزش های هوازی یا کاردیو (cardio)، به ورزش‎هایی می‎گویند که ضربان قلب را افزایش می‎دهد، تا بدن را سلامت و خوش فرم نگه دارد. ورزش‎های هوازی خیلی بیشتر از ورزش های دیگر در کمک به کاهش وزن کارایی دارد. مشخص است که تحرک عضلات آن ها را قوی تر می‎کند و برای ساختن عضلات خوش فرم باید آن‎ها را پرورش داد.

چند نمونه از ورزش های هوازی

  • شنا
  • پیاده روی
  • دو و میدانی
  • طناب زنی
  • دوچرخه سواری

 تمرینات منظم هوازی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، موجب این خواهد شد تا به سادگی خوابی بهتر و عمیق‌تر را داشته باشیم.

تاثیرهوازی برروی قلب

قلب نیز یک عضله است، وقتی  ورزش هوازی انجام می‎دهید مثل بقیه عضلات قلب هم قوی تر می‎شود. قلب و عروق سالم، اکسیژن بیشتری به عضلات می‎رساند و این اکسیژن رسانی امکان چربی سوزی بیشتری به شما می‎دهد که در نتیجه کلسترول شما کنترل می‌شود. ورزش‎های هوازی برای گردش خون مفید است. این ورزش‎ها در مدت زمان طولانی انجام می‌شود که این امر سبب افزایش ضربان قلب و پمپاژ خون بیشتر در رگ‌ها خواهد ‏‎شد و همچنین حمل اکسیژن و مواد مغذی بهبود پیدا می‎کند.

ورزش های هوازی

تاثیر هوازی برروی فکر

مغز به این صورت عمل می‎کند که زمانی که راه می‎روید‎، مغز اطلاعات بیشتری نسبت به مواقع عادی پردازش می‎کند. مقصدتان کجاست؟ چالش های پیش رو چیست؟ در محیط اطراف شرایط چگونه است؟ و … و این فقط بخاطر آن است که مغز یاد می‎گیرد چطور اطلاعات بیشتری را به صورت همزمان پردازش کند.

فرمول پیدا کردن حداکثر ضربان قلب

وقتی ورزشی که انجام می‎دهید هوازی محسوب می‎شود که حداقل ضربان قلب‎تان 50% حداکثرش باشد. میزان ضربان قلب با توجه به جنسیت و سن هر شخص متغیر است.  برای یافتن حداکثر ضربان قلب استاندارد (به صورت تقریبی)، سنتان را از 220 کم کنید، مثلا اگر 30 سالتان است می‎شود 190 ( 190 = 30 – 220 ). البته مهم نیست که این اتفاق با دویدن انجام شود یا با طناب زنی  یا هر فعالیت دیگر.

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با ورزش های هوازی و کاربرد آنها در سلامتی بدن آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینهسلامت و بهداشت وروانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا