تغذیه

مناسب ترین وعده شام برای ماه رمضان

بهترین وعده شام برای ماه رمضان

وعده شام برای ماه رمضان ، مثل سایر اوقات سال، سه وعده غذایی مصرف می‌شود. با این تفاوت که در این ماه، وعده ناهار حذف شده و بجای آن پس از اذان مغرب، بعد یک وعده افطار مختصر و فاصله زمانی استاندار شام می‌خوریم. اما نکات مهمی است که باید در وعده شام در ماه رمضان رعایت شود تا دچار مشکلات گوارشی و داخلی نشویم.

فاصله زمانی مناسب افطار تا شام چقدر است؟

مهنوش صاحبدل کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، درخصوص فاصله وعده افطار و شام در ماه رمضان، در گفتگوی اختصاصی با سایت بدانید گفت: در حال حاضر که روزها بلند و شب‌ها کوتاه هستند و فاصله افطار تا وعده سحری کم است، توصیه می‌شود 30 دقیقه الی یک ساعت بعد از یک افطار سبک، شام بخوریم. اما در فصل زمستان که فاصله افطار تا سحر زیاد است می‌توان بین افطار تا شام بین 2 تا 3 ساعت فاصله گذاشت.

بهترین شام برای وعده شام برای ماه رمضان

برای پیشنهادات شام برای ماه رمضان می‎توانیم بیشتر از غذاهایی مثل، “مرغ (ترجیحا کبابی)، کباب، کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی و…” استفاده کنیم که با نان مصرف می‌شوند. ضمن اینکه باید برای این وعده به نکاتی که در ادامه ارائه شده است، توجه نماییم:

بهترین وعده شام ماه رمضان

  • اگر به نان سبوس دار دسترسی داریم، حتما مصرف کنیم
  • خوردن سالاد بدون سس‌های پرچرب
  • غذاهای آماده و فست فود مصرف نکنیم و یا مصرف آن‎ها را به حداقل برسانیم
  • خودداری از مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر آماده و…
  • کاهش مصرف نوشابه‎های گازدار و نوشیدنی‎های مضر
  • استفاده از نوشیدنی‎های طبیعی و مفید همراه با وعده شام
  • مصرف میوه در فاصله شام تا سحر
  • استفاده از شربت های تهیه شده با عرقیجات طبیعی مثل؛ بیدمشک، بهارنارنج، کاسنی، گلاب، نعنا، خاکشیر و…

برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند، مصرف برنج و غذاهایی که با نان خورده می‌شوند توصیه نمی‎شود. توصیه مهم ما این است که مصرف غذاهای برنجی در وعده شام کاسته و از آن در وعده سحری استفاده شود.

مصرف سبزیجات و لبنیات فراموش نشود

تقریبا وعده شام در این ماه با دیگر ماه‌ها تفاوتی ندارد. به دلیل وجود ویتامین‌ها و آب در سبزیجات، توصیه می‌شود بیشتر گروه‎های غذایی از جمله “سبزیجات، لبنیات، ماست، دوغ” را به مقدار مناسب در وعده شام مصرف کنیم. اینگونه مواد غذایی به دلیل داشتن مواد مغذی و مقدار زیادی آب، در جلوگیری از تشنگی در طول روز کمک می‌کنند.

تاثیر وعده شام سالم بر سلامتی

اگر در موقع سرو شام، نکات ارائه شده را رعایت کنیم و پرخوری و کم خوری نکنیم، نه تنها دچار مشکلات گوارشی و داخلی نمی‌شویم، بلکه ماه مبارک رمضان را با سلامتی پشت سر خواهیم گذاشت. جالب است بدانید که روزه گرفتن نه تنها برای بدن مضر نیست، بلکه باعث سلامتی بدن و طول عمر نیز می‌شود.

در این مقاله دانستنی قصد داشتیم تا شما را با خواص و بهترین وعده شام برای ماه رمضان آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه‎های مجله سلامتی، روانشناسی، تغذیه، طب سنتی و تربیتی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا