تغذیه

در ماه مبارک رمضان چگونه افطار کنیم و چه چیزی بخوریم

چگونه افطار کنیم تا اذیت نشویم

در ماه رمضان به دلیل تحمل گرسنگی و تشنگی در طول روز اکثر اوقات مردم به این فکر می‌کنند چگونه افطار کنیم تا اذیت نشویم. معمولا برای وعده افطاری، تمایل زیادی به نوشیدنی‎ها و خوردنی‎های ماه رمضان داریم. بیشتر افراد بلافاصله بعد از اذان، به انواع خوراکی‌ها هجوم می‌برند تا گرسنگی و تشنگی را جبران کنند.

اما باید بدانید خوردن زیاد انواع مواد غذایی و مایعات در افطار، منجر به بروز مشکلاتی در معده‌ می‌شود که برای سلامتی بسیار خطرناک است.

بهترین زمان برای افطار و شام

مهنوش صاحبدل، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگوی اختصاصی به سایت بدانید گفت: بهترین زمان افطار سبک، بلافاصله بعد از اذان است. به دلیل اینکه ماه رمضان با فصل گرما و تحمل ساعت‌های طولانی مصادف است، باید افطار از شام حدود یک ساعت فاصله داشته باشد و باید به صورت ۲ وعده جداگانه در نظر گرفته شوند.

متاسفانه بسیاری از افراد در همان وعده افطار، یک وعده کامل و به مقدار زیادی خوراکی مصرف می‌کنند که کاری بسیار اشتباه است.

چگونه افطار کنیم تا سنگین نشویم

افطار سنگین، باعث ایجاد مشکلات گوارشی خواهد شد و در نتیجه افراد احساس سنگینی کرده و توان انجام فعالیت‎ها را از دست می‌دهند، همچنین پرخوری در افطار باعث کاهش کارایی، چاقی و اضافه وزن می‌شود. تاکید بر این است که میزان وعده‌های غذایی با دیگر ایام سال یکسان باشد، با این تفاوت که جای “صبحانه، ناهار و شام”، را در ماه رمضان “سحری، افطار و شام” می‌گیرد.

خوراکی‌های مناسب برای افطار 

در بحث شیرین غذا و خوراکی‎های افطار باید به مواردی توجه داشت که در ادامه با آن‎ها آشنا می‎شویم. اما توجه داشته باشید اگر بعد از افطار کردن تا ساعاتی از شب بیدار هستید، یک میان وعده مقوی مثل آجیل یا … نیز در نظر بگیرید. پیشنهاد وعده افطار شامل موارد زیر است:

  • نوشیدن آب گرم و ولرم، شیر گرم و یا چای کمرنگ
  • شیرینی‌های طبیعی مثل ۲ تا ۳ عدد خرما، کشمش، توت خشک و…
  • چند لقمه نان و پنیر و سبزی یا نان و پنیر و گردو
  • کاسه‌ کوچکی سوپ، آش رقیق، حلیم کم چرب، فرنی، شیربرنج، نشاسته و…

چگونه افطار کنیم

خودداری از مصرف زیاد زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه یکی از شیرینجات مورد علاقه افراد در ماه رمضان است و طرفداران زیادی دارد. اما مصرف بی رویه این شیرینی محبوب، می‌تواند سبب ابتلا به دیابت، سوء هاضمه، اضافه وزن و چاقی شود. توصیه ما این است که بخاطر مضرات زولبیا و بامیه در طول ماه رمضان، ۲ تا ۳ بار و به عبارتی دیگر هفته‎ای یکبار از آن مصرف کنیم.

خرما

برخلاف زولبیا و بامیه که فقط شیرین هستند و بدون فایده، خرما بخاطر داشتن قند طبیعی، قند مورد نیاز بدن را تامین می‎کند و به دلیل داشتن سدیم و مواد معدنی، باعث تامین نمک و املاح موردنیاز بدن می‌شود. اما باز هم توصیه ما این است که خرما و شیرینی‎های طبیعی به دلیل مسائل مزاج شناسی، به مقدار کم مصرف شوند زیرا مصرف زیاد خرما، باعث احساس سیری و عدم تمایل به خوردن شام می‎شود.

با رعایت نکات افطار و استفاده از مواد غذایی مفید به راحتی می‌توان از بروز مشکلات داخلی پیشگیری کرد. اما در ممنوعات افطار شدیدا توصیه می‎شود از خوردن مواد غذایی سرد، آب سرد، نوشابه‌های گازدار، غذاهای غلیظ و حجیم، قهوه و… جدا خودداری شود.

 

در این مقاله دانستنی قصد داشتیم تا شما را با در ماه مبارک رمضان چگونه افطار کنیم و چه چیزی بخوریم آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه مجله سلامتی، روانشناسی، تغذیه، داروشناسی، طب سنتی و تربیتی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

‫4 نظرها

  1. شربت آبلیمو، بیدمشک و خاکشیر از نوشیدنی هایی برای افطار هستند که برای رفع تشنگی و عطش داشتن می‌ ‎توانیم استفاده کنیم.
    ممنون از مطلب مفیدتون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن