روانشناسی

چگونه خجالتی نباشیم در روابط با دیگران

چگونه خجالتی نباشیم ؟

اکثر افراد در طول زندگی خود به شکل های مختلفی به دنبال این که چگونه خجالتی نباشیم بودند.  خجالت یک ویژگی اخلاقی است که اگر بیش از حد در فرد وجود داشته باشد، می تواند در مقاطع مختلف زندگی تبعات منفی به دنبال داشته و سبب اختلال در فعالیت های روزانه فرد شود. این افراد با اینکه نسبت به خجالتی بودن خود آگاهی دارند، اما نمی‎توانند به آن غلبه نمایند. خجالتی‎ها سعی می‎کنند در جمع سکوت کرده و یا کمتر صحبت کنند و حتی تصمیم‎ گیری را به دیگران محول کنند.

افراد خجالتی، از روبرو شدن با بقیه حس خوشایندی ندارند و احساس استرس به آن‎ها دست می‎دهد و شاید گاهی ترجیح دهند با افراد غریبه روبرو نشوند یا از ورود به مکانی که افراد آن جدید هستند و حتی از رفت و آمد در مکان های عمومی تا حدودی اجنتاب کنند.

دلایل خجالتی بودن افراد

خجالتی بودن فرد از علل مختلفی سرچشمه می‎گیرد. جالب است بدانید که پدر و مادرهایی که بیش از حد خشن یا سختگیر باشند، نقش مهمی در شکل گیری و تقویت ویژگی خجالتی شدن کودک و به تبع آن اضطراب اجتماعی دارند. یکی از علل خجالتی بودن، ترس از مورد تمسخر دیگران قرار گرفتن است. فرد خجالتی علائمی دارد که در اینجا با چند نمونه رایج آن آشنا می‎شویم:

  • تغییر رنگ و سرخ شدن صورت
  • عرق کردن دست ها و بدن
  • اجتناب از برقرار کردن ارتباط چشمی با دیگران
  • صحبت کردن با صدای آهسته، ضعیف و لرزان
  • حرکات اضافه و نابجا دست و پاها و به اصطلاح این پا و آن پا کردن
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • اختلال در تنفس
  • لرزش دست و پا
  • فرار کردن از جمع خصوصا جمع غریبه ها
  • کم حرفی و فقط شنونده بودن
  • نداشتن روابط دوستانه

چگونه خجالتی نباشیم ، درمان خجالتی بودن ، خجالتی بودن

لازم است بدانید که این علائم برای اطرافیان قابل مشاهده بوده و آن ها می توانند به خجالتی بودن فرد پی ببرند. شاید اکثر افراد تمایل به تعامل با فرد خجالتی نداشته باشند، اما وقعا کنار گذاشتن خجالت چطور ممکن است؟ اگر تمایل دارید خجالت را کنار بگذارید، انجام دادن تمرینات زیر می‎تواند به شما کمک کند.

 

گرد آوری پیروزی‌ها و موفقیت ها در دفتر وقایع زندگی و بی توجهی به موارد آزار دهنده سبب بالا رفتن اعتماد به نفس ما می شود. همچنین شما می‎توانید با مطالعه مقاله عادات را کنترل کنیم،  کنترل بیشتری نسبت به رفتارهای خود داشته باشید.

 

درمان های اصلی خجالتی بودن

  • شناختن علت کمرویی و تاثیرات آن بر زندگی روزمره. اگر دارای فرزند هستید و او هم از این مشکل رنج میبرد مقاله راه اجتماعی شدن کودکان خجالتی را هم مطالعه کنید.
  • کسب اطلاعات و آگاهی از کاری که قصد داریم انجام دهیم.

چگونه خجالتی نباشیم و اعتماد به نفس داشته باشیم

  • خودمان را دوست داشته باشیم، به این معنا که خودمان را تقدیر و تشویق کنیم و زمانی را به خود اختصاص دهیم.
  • در زمان نگرانی و دلهره چشم ها را ببندید و نفس عمیق بکشید و یا در صورت امکان تمرین “یوگا” انجام دهید.
  • شناسایی و استفاده از توانایی‎های خود و اینکه بدانیم ماهم قدرت و توانایی‎های مختص به خود را داریم، تا اعتماد به نفس مان را افزایش دهیم.
  • بیرون کردن نگرانی‎ها و دلهره‎ها؛ خوب است بدانید که این نگرانی‎ها سبب مایوس کردن شما از تصمیماتی که گرفته‎اید می‎شود.
  • دوری کردن از شخصیت فعلی خود؛ به این صورت که دست به کارهایی بزنیم که قبلا شهامت انجام دادن آن را نداشتیم، مثلا: پرسیدن ساعت از افراد غریبه یا پرسیدن قیمت اجناس و خرید نکردن، با این کار به تدریج می‎توانیم ترس را کنار بگذاریم.
  • القا انرژی مثبت به خود؛ جالب است بدانید که کلمات مثبت و منفی، قدرت و نیرویی فوق العاده دارند، با خود تکرار کنید که خجالتی و ناتوان نیستید، این کلمات را ذهن می‎شنود و به همان شکل عمل می‎کند.
  • داشتن ظرفیت و پذیرش رد شدن؛ قبول داشته باشیم که ممکن است از طرف برخی افراد پذیرفته نشویم و این را بپذیریم که “پذیرش نشدن” بخشی حقیقی از زندگی ما به شمار می‎رود.
  •  یادداشت کردن موفقیت‎ها و پیروزی‎ها؛ همه ما پیروزی‎هایی داشتیم که به آن‎ها افتخار می‎کنیم، آن‎ها را یادداشت کرده تا درک بهتری نسبت به خود پیدا کنیم و نگاه ما نسبت به حقایق اطرافمان افزایش یابد.

 

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با چگونه خجالتی نبودن و چند راه برای کنترل و مدیریت خود آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت  و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا