روانشناسیسلامتی

چگونه خواب راحت و با کیفیت داشته باشیم

خواب راحت در چند مرحله

خواب راحت و با کیفیت مقوله بسیار مهمی است؛ که دراينجا قصد داريم  كارهاى غلطى كه قبل از خواب انجام مى‎شود و همچنين راه‎هاى برطرف كردن آن را به شما ارائه  كنيم تا هر چه بيشتر، طعم لذت بخش يک خواب راحت را بچشيد. اما در كل باید بدانیم، اثرات كمبود خواب ويران كننده‎ است، مخصوصا بر روی روح و جسم شاغلین، دانشجویان.

 طبق بررسى‎هاى انجام شده، كمبود خواب يكى از دلايلى است كه باعث حواس پرتى و اخلال در امور ذهن مى‎شود. همچنین باعث مى‎شود هم روزمان خراب شود و هم در طولانى مدت، ريسک ابتلا به بعضى  بيمارى‎ها مانند سرطان و آلزايمر را زياد كند. خواندن اين مطلب وقتى اهميت پيدا مى‎كند كه از آن استفاده کنید.

تاثیرعادت‎های خوب و بد بر روی خواب

طبق بررسى‎هايى كه بر روى ١٣٣١ دانشجوى انگلیسى ١٨ تا ٢٥ سال انجام شده، مشخص شد ٧٤٪ آن ها براى خواندن، اجراى تمرينات و آمادگی براى آزمون هاشان، فرصت زيادى براى خواب به خود نمى‎دهند. خوب است بدانيد خواب کافی از عوامل جدى و مهم برای موفقیت درامتحانات است. راه های رایج بین دانشجويان براى داشتن خواب مطلوب ‎تر، تقريبا اثری ندارد.

كمبود خواب بنا به عادت پس از پايان درس تمام مى‎شود. با اين حال خيلى از ما به شکل‎های متفاوتى خواب با كيفيتى نداريم. استفانى روميزوسكى فرهيخته مبحث خواب، با تحقيقاتى بر روى عادات خواب دانشجويان، پيشنهادهايى براى بهبود مدل خواب آن‎ها عرضه كرده است. در اين مقاله راه‎های برطرف كردن کمبود خواب را شناخته و مى‎توانيد آن‎ها را تصحيح كنيد.

روشن كردن حالت شب (night mood) در موبايل ها و صفحه هاى نمايش

با ترشح هورمون ملاتونين، جسم براى خواب حاضر مى‎شود. تماشاى تلويزيون، كامپيوتر، موبايل و به طور كلى با استناد به بررسى‎های روميزوسكى، هرگونه روشنايى (حتى مختصر) ميزان ايجاد اين هورمون را كم كرده و باعث مى شود خوابتان نبرد. در بحث دانشجويان نيز ٥٧٪؜ آن‎ها با اينكه تاثير زيادى روى خواب‎ شان ندارد ولى با شروع شب، حالت شب موبايل خود را روشن مى‎كنند. باید بین خواب و استفاده از این دست وسایل فاصله‎‎ای باشد.

خواب راحت

گوش دادن به موزيک

٤٠٪؜ دانشجويان اظهار داشته‎اند كه قبل از خوابيدن به موزيک آرام گوش مى‎دهند. طبق نظریه روميزوسكى موزيكى كه منجر به آرامش ذهن در خواب شود و تپش قلب را افزايش ندهد، مشكلى ندارد. به شرطى كه دستگاه را برنامه ريزى كنيم تا موزيک  پس از مدت زمان تعيين شده خاموش شود. اینطور مى‎توان خواب با كيفيتی داشت و صبح‎ها حس نشاط داشته باشيم. ارگ علاقمند هستید تار در زمینه تاثیر موسیقی بر بدن اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله اثرات موسیقی بر بدن را مطالعه کنید.

خواب راحت با ورزش کردن

امروزه همه اثرات خوب و مثبت ورزش روی بدن را مى‎دانند. اما واقعا چقدر ورزش مى‎کنیم؟ طبق يک نظرسنجى، ٣٤٪؜ افراد اين نظرسنجى پيش ازخواب به ورزش مى‎پرداختند. طبق تئوری روميزوسكى، با اينكه ورزش كردن باعث تخليه انرژى قبل از خواب مى‎شود و او را در خوابيدن يارى مى‎كند، اما نبايد بلافاصله پيش از خواب صورت بگيرد. اين كار مسبب از بين رفتن آرامش، قبل از خواب مى‎شود. بنابراين بهتر است ورزش را در خلال روز يا مدتى قبل از خواب انجام داد.

نوشتن برای تخليه ذهن از فکرهای مختلف

٢٩٪؜ دانشجويان براى آن كه روان خود را به آرامش دعوت كنند، قبل از خواب آنچه در اذهان خود داشتند را روی ورق کاغذی می‎نوشتند. نوشتن یک طرح عالی است، اما نباید مانند ورزش دقيقا قبل از خواب انجام شود. بهتر است این کار دست كم يک ساعت پيش ازخواب صورت بگيرد، چون می‎تواند مسبب گرفتار شدن روان به آنچه كه نوشته‎ايد شود. روميزوسكى مى‎گويد برای اجراى كارهايتان، كارهايى كه قابل دستیابی هستند را بايد فهرست كرد.

استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به خواب

٪۲۳ دانشجویان اظهار داشته‎اند كه پيش از خواب از نرم‌افزار تنظیم خواب بهره مى‎برند. رومیزوسکی معتقد است براى استفاده مطلوب از این نرم‌افزارها بهره گيرى از آن را مختص شب‎ها نكرد. تاكيد بر اين است كه آن را در طول روز و همچنين در طولانى مدت انجام داد تا بتوان دگرگونى‎هاى ضرورى در سبک زندگی را به وجود آورد. همچنین استفاده از اين برنامه‎ها می‎تواند مشكلاتى مانند استرس را هم به وجود آورد.

خواب راحت

مقدمه چینی برای خواب

اگر براى خواب تداركى ببينيد و آماده آن شوید، جواب برعکس مى‎گيريد. طبق نظریه رومیزوسکی اعمالى مانند لباس عوض كردن و مسواک‌زدن پيش ازخواب، اين توانايى را دارند كه آسودگى پيش از خوابتان را نابود كند. پس بهتر است این برنامه‎ها را با فاصله‎ای قبل از خواب اجرا كنيد تا بدن شما فرصت آرام شدن را داشته باشد.

كيفيت مهم تر از کمیت در خواب راحت

ما بايد به چگونگى خواب اهميت بيشترى نسبت به مقدار آن بدهيم. هر چند ساعت كه مى خوابيد اهميتى ندارد.  رومیزوسکی معتقد است، يک خواب مختصر و مفيد مداوم، موثرتر از دراز كشيدن است. بهتر است بجای اينكه خودتان را مجبور به خوابيدن در یک ساعت مشخص كنيد، به خودتان اين اجازه را بدهيد كه زمانى كه خسته بوديد و خوابتان گرفت بخوابيد.

چرت زدن در روز

41% دانشجویان فکر میکردند موقع درس دادن استادها، خوابشان مى‎گيرد. چرت روزانه فكر خوبی نیست، چون خستگى‎ از بین می‎رود. می‎توانیم روزها كارهايى كنيم و راه هايى را بيابيم كه به خواب غلبه کنیم. طبق نظریه رومیزوسکی، حتی اگر خوابمان از سيستم منظم خود درآمد و سخت شد، براى تنظيم آن باید هر روز در یک ساعت مشخص از جاى برخيزيم. اين عمل  سبب مى شود،  شب‎ها آسان‎تر بخوابيم.

بنابراين اگر اين راهکارها تکرار شود و عادت‎های خوب به وجود آیند، به سيكل مشخصی ورود پيدا خواهيم كرد و با داشتن خواب راحت ديگر گوسفندها را نمیشماریم.

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با داشتن خواب راحت و با کیفیت آشنا کنیم. اگر علاقمند هستید تا در زمینه سلامت و بهداشت  و روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید سایت بدانید را دنبال کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا